מוסר הנהגה והשקפה

הגאון רבי דוב קוק שליט”א על בבא סאלי זיע”א

ניצוצין

מהגר”ד קוק שליט”א

על הגאון הקדוש בבא סאלי זיע”א

ליומא דהילולא ד’ שבט

 

אלף שנים כיום אתמול

א. אמר לנו מרנא הגר”ד קוק שליט”א, שהיה נוכח בשמחה מסויימת, וישב עם המלך דוד אביחצירא שליט”א מנהריה, נכדו של בבא סאלי, וביקש רבינו שליט”א מרבי דוד, לספר משהו אודות אביו בבא מאיר זיע”א מר בריה דרבין חסידא בבא סאלי זיע”א, אז אמר לו רבי דוד שליט”א, אמנם גדלתי על ברכי אבי, והייתי אמון אצלו יום יום, אך אני מרגיש שיש ביני לבין מר אבי אלף שנה הבדל, המרחק כל כך עצום ביני לבינו…

 

ואם כן, פוק חזי מהו המרחק מבבא סאלי, שאמנם חי בדורינו האחרון, אך היה שייך לדורות קדומים ממש, וכידוע שהיו נגלים לו בהקיץ צדיקים קדמונים, וכפי שהיה אומר בפה מלא, וכל זה עשה ה’ עמנו, להורות לנו כי גם בדורות האחרונים, מי שמתאמץ ומוסר נפש על התורה ועל העבודה, זוכה להשגות מיוחדות מעל הטבע.

 

רגלי חסידיו

ב. ולא אוכל להמנע מלספר כי לפני איזה שנים, חלה מורינו הגר”ד קוק שליט”א ברגליו, והיה זועק מכאבים, ולא אבה ללכת לשום רופא, עד שהציעו לפניו את הרב ד”ר משה רוטשילד זצ”ל מייסד בית הרפואה “מעייני הישועה”, ולזה הסכים. וכשחבש ד”ר רוטשילד את רגלי הרב אמר שעכשיו הוא נזכר בריח הטוב שהריח בעת שזכה לחבוש את רגלי הקודש של בבא סאלי זיע”א. [ובכמה מילי, אני הקטן רואה השוואות עצומות בין בבא סאלי לרבינו דוב שליט”א, וכעת איני יכול להרחיב].

 

סעודה שתלמיד חכם שרוי בה

ג. בענין הילולות שעושים לצדיקים וטורחים לעשות סעודה גדולה וכו’, רגיל מורינו הגר”ד שליט”א לומר, כי כל הענין בזה הוא מחמת שיש אור גדול ביום הילולת הצדיק, ואנו עושים הכנה בכלים גשמיים לקבל הארה גדולה זו, וכל זה ראוי רק אם יש צדיק נוכח בסעודה זו, ובהילולות שהיה עושה בבא סאלי, היתה אפשרות להשיג השגה גדולה מאד, ולכן מזכיר רבינו שליט”א, כי חשוב מאד בכל הילולא שעושים, להזהר שלא תעשה כ”חפלה”, ואידך זיל גמור.

 

בב’א בתרא

ד. כשרוצה רבינו שליט”א להזכיר דוגמא לדמות אדירה מדורות האחרונים, רגיל על לשונו לומר, אם היה כאן הבבא סאלי, הסטייפלר, הבן איש חי, וכן על זה הדרך לפי סדר הדורות. [והמון צדיקים מדורות קדומים נזכרים על פיו, אשר רב המרחק ביניהם הן מבחינה גיאוגרפית, והן מבחינה מנטלית, אבל אין זה חוצץ כלל, כי סדנא דארעא דאורייתא קדישתא חד הוא]. ורבינו שליט”א כמעט תמיד פותח בהזכרת שמו של בבא סאלי, כי הוא “בבא בתרא”, הבבא האחרון במעלה, ששרתה עליו רוח הקדוש באופן קבוע. כן הוא לשון רבינו שליט”א ממש.

 

ד”ת צריכים חיזוק תמיד

ה. לאחרונה הגיע נכדו של בבא סאלי, הרה”ג ר’ משה (ב”ר ברוך) אביחצירא שליט”א לחדרו של רבינו שליט”א, ודיבר כחצי שעה דברים נפלאים על סבו הבבא סאלי, ועל זקינו אביר יעקב, והיה רבינו חלוש מאד והאזין לכל מילה, ואמרתי אחר כך לרבינו שליט”א שאני מתנצל על זה שהכנסתיו בזמן שהרב היה כל כך חלוש, ואמר לי הרב בחזקה, אדרבה אני מודה לך מאד, כי היה לי חיזוק גדול לשמוע על בבא סאלי, וכזה דבר צריך עוד ועוד.

 

כעין זה היה לאחרונה ממש, בעת שביקש ממני ידידי הג”ר שאלתיאל עמאר שליט”א להפגש עם רבינו שליט”א, ואמרתי לרבינו מיד, כי החברותא האחרון של הגר”ע יוסף זיע”א מבקש לראותו, מיד תיקן אותי רבינו שליט”א ואמר, אני מבקש לראות את הרב שאלתיאל, כי הוא יחזק אותי בסיפורים שעיניו ראו בביתו נאוה קודש של הגר”ע יוסף זיע”א, ודברי תורה צריכין חיזוק תמיד.

 

כד הערק לא יכלה

ו. רבינו רגיל לספר שהיה נוכח בהלוייתו של בבא סאלי זיע”א, וכשהגיע היה מספיד הגאון מהר”ר יהודה צדקה זצ”ל ראש ישיבת פורת יוסף, וסיפר על המופת הקבוע שהיה בבית רבינו בבא סאלי, שהיה עוטף את בקבוק הערק במגבת, וכד הערק לא יכלה, וממנו היה ממלא את כל בית הכוסות, ורגיל רבינו לומר שכל אדם ששומע סיפור כזה צריך להתבונן, איך קורה כדבר הזה, ומבאר רבינו בהרחבה מה סודו של בבא סאלי שאצלו הערק לא היה נגמר.

 

ואמר רבינו שליט”א, כי כשהאדם רואה לנגד עיניו בקבוק ערק, בעין שטחית הוא רואה נוזל המורכב מכמה דברים, אשר התוצר המונפק מהם הוא ערק, ויש בבקבוק כמות המכילה לערך שש כוסות, וככל שימלא בכוס, כך תתרוקן הכמות, כיון שיש מוגבלות בחומר, ובכזה מצב בודאי שאי אפשר להמשיך באופן נסי עוד שפע חדש, כי זהו מעבר קיצוני בין מצב טבעי למצב נסי, והעולם הטבעי מוגבל בחומר וצורה כנודע.

 

לא כן מי שמסתכל על העולם בעין רוחנית ופנימית, שמגלה מיד כי החומר אין לו קיום בתנאים חומריים פשוטים, והכל נס נסתר, וכשמאמין במציאות הניסית, הרי שאצלו גם התכולה הנראית לעין בבקבוק הערק היא נס, וכיון שהמידה היא מין במינו אינו חוצץ, הרי שיש כאן המשכה של אותה מציאות, נס ועוד נס, וזהו סוד ההמשכה אצל בבא סאלי בבקבוק הערק, כיון שהיה דבוק ומאמין בחי העולמים, אשר כל דבר שיש בעולם אינו אלא נס, ואצלו אין שום מעבר בין טבע לנס. [והרבה יש להרחיב ביסוד זה מדברי חז”ל, תן לחכם ויחכם עוד].

 

אגב, “ערק” ראשי תיבות “עושה רצון קונו“… ונאה לומר זאת על בקבוק הער”ק של בבא סאלי, והרמז הוא, כי המבטל את רצונו מפני רצון ה’ זוכה שהקב”ה עושה את רצונו כרצונו, כידוע ממאמר חז”ל במסכת אבות.

 

הרוצה בתשובה

ז. ברצוני לספר כי בשנה האחרונה לחייו של רבי מסעוד מלול זצ”ל, [שהוא היה איש אמונו הקרוב ביותר של בבא סאלי זיע”א], זכיתי לשהות עמו בסעודה של מצוה, ובקשתי ממנו לספר לי עובדא לחיזוק מבבא סאלי זיע”א, ואמר שפעם אחת ישב בבא סאלי בסעודת חתן וכלה, והיה שם בדחן שהוזמן לשמח החתן והכלה בדברים, וכשפתח פיו גלש ולא שם לב לכבודו של בבא סאלי, ואז אמר, בואו ונתפלל כולנו שסידנא יחזור בתשובה שלמה, ומיד קמו עליו כל המסובין להודפו ולמחות על דבריו השפלים, ובבא סאלי קם ועצר את כולם, באומרו, הלא הוא מבקש ממכם לברך אותי בדבר שאני זקוק לו, ולמה לא תעשו בעבורי דבר כל כך טוב…

 

זהירות בהלכה

ח. אגב, שם אביו של בבא סאלי הוא רבי מסעוד אביחצירא זיע”א, והעיד ר’ יוסף מלול בנו של רבי מסעוד, כי מעולם לא קרא בבא סאלי לאביו בשמו, כיון שהיה כשם אביו [וע’ בשו”ע יו”ד (סי’ רמ ס”ב, וסי’ רמב סט”ו) בענין שם אביו או רבו פלאי], ולכן היה קורא לו בערבית “באבא ענא חזן” שתרגומו מסעוד בן אברהם. וכבר נתפרסם בעולם, כמה היה זהיר בבא סאלי זיע”א בדקדוק ההלכה, וכידוע גם בעובדא דהכשר מקוה אליבא דרבי יהודה עייאש בימות הקיץ הלוהטים.

 

ברית ותורה

ט. בעיקר יש להדגיש כשמדברים על בבא סאלי, את שמירת הפה ושמירת העינים שהיו אצלו יסודות עצומים לשמירת אור הנשמה, ולהשגת רוח הקדש, [וכפי שאמר זאת בהדיא להגר”מ אליהו זיע”א, ושמענו זאת ממנו כמה פעמים], אך כל זה בצירוף עסק התורה בהתמדה עצומה ועיון נורא בלי הרף, והיה מורה ודאין בכל עניני אבן העזר וחושן משפט הסבוכים ביותר, והכל בבקיאות עצומה ועיון מבעית, ורק בהקדמות שכתב לספרי אחיו וזקינו, עין רואה בקיאות נוראה שאינה מצויה כלל בכל שטחי פרד”ס התורה, וכשהיו מפענחים מליצותיו, נזדקקו לעזרת שר התורה הגר”ח קניבסקי שליט”א שיפענח הצפונות שטמן בבא סאלי ברמ’ז הרומ’ז על האר’ש.

 

אזיל תלתא ירחי

י. וספרה בתו, שבהיותם במרוקו היו באים אנשים ורוצים את הרב, ואותו יום יום ידרשון, והיתה האמא אומרת שהרב יהיה בעוד ג’ חדשים, וכולם חשבו שהרב נסע, ויום אחד ראתה את האמא מעלה אוכל לקומה העליונה והבינה שאביה טמון באש  התורה ג’ חדשים ברציפות בקומה נמוכה שאי אפשר לעמוד שם רק לשבת, וחלון קטן היה נוטה לבית הכנסת משם היה שומע קדיש וקדושה ומכוין תפלתו עם הציבור, והיה יורד פעם בג’ חדשים, ובכח אור תורתו ותפילותיו היה מושיע את ישראל.

 

ברכות השחר…

יא. ובהיותי גר בשכונת קרית משה בירושלים, היה שם איש מבוגר אשר שם משפחתו בן עמי, וסיפר לי שכשהיה ילד קטן היה גר במרוקו, והוריו היו עשירים ממסחר הסבון, וביתם היה ג’ קומות, ובכל שנה היתה תקופה שבבא סאלי היה בא לביתם, והיו נותנים לו קומה שלימה, ללימוד ולקבלת קהל וכו’, והוא היה בוכה להוריו ולא רוצה לישן רק בחדרו של בבא סאלי, ולרוב הפצירה בקשו הוריו בבושה מבבא סאלי רשות על זה, והסכים בשמחה רבה, והעיד לי שבשעת חצות היה שומע את בכיותיו של בבא סאלי על חורבן בית המקדש, ואחר כך היה עומד ולומד עם ספר גדול עד הבוקר, ולאחר שחרית היה טועם מידי ומקבל קהל, וכל ברכותיו בבוקר היו לאחר עסק התורה בהתמדה כל הלילה, אלא שהכל היה בסתר עליו’ן.

 

תורה לשמה

יב. וכפי שסיפרו בחורי ישיבת הנגב, שכאשר הגיע בבא סאלי לגור בנתיבות, באו רבים לראות את פני הקודש, ואמרה הרבנית עכשיו אי אפשר, תבואו בלילה ותכנסו, ולרוב סקרנותם לא יכלו להמתין ועלו על הגדרות, וראוהו יושב מוקף בחבילי ספרים ועסוק בעומקא דשמעתתא, ושוב כשבאו בערב, היה ספר תהלים מונח על השלחן עם חק לישראל ותו לא מידי…

 

לא נותר … במצרים

יג. לסיום לא אמנע טוב, לציין כאן מה שכתב לי אחי הרה”ג מזכה הרבים ר’ יוסף חיים אוהב ציון שליט”א, שאמר לו ידידינו ר’ יעקב יהודיוף שליט”א נכדו של בבא סאלי, ששמע לא פעם מסבו הבבא סאלי, בענין מקום קבורת אביר יעקב אביחצירא זיע”א, כי במצרים לא נשאר כלום, והוא נמצא בארץ הקודש בל”ו מקומות, ופעמים הרבה היה מזכיר את ציון רשב”י ורבי אלעזר בנו, וגם את ציון רבי אברהם אביחצירא בטבריה, כי שם מתנוצץ אורו של ר’ יעקב זיע”א. [וכבר כתבתי מזה במקו”א].

 

כתבתי בחפזון לחיזוקא

יקותיאל דטבריה

אולי יעניין אותך גם:

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום
3 3 הצבעות
דירוג פוסט
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
מאיר פדידה
מאיר פדידה
2 שנים לפני

לא היה כמו הבבא סלי לעולם צדיק וקדשו

דודו
דודו
2 שנים לפני

פלא