לכבוד כל חברינו היקרים
המצפים לשמוע את דעת מרן הגר”ד קוק שליט”א
בענין צירוף למנין דרך מרפסות וכו’ וכן קריאת התורה במצב זה.
לאחר עיון גדול בסוגיא אמר רבינו שליט”א, כי אם אין עשרה במקום אחד, בענין חזרת הש”צ יש כאן ספק ברכה לבטלה, ואין תועלת בתנאי לנדבה כאשר אומרה בקול רם, ולכן יעשו ישר חזרה כולל קדושה עד סוף ברכת האל הקדוש (כאשר נהוג באולמות שיש רעש וכיו”ב), ואז יעשו קדושה, שאין בה חשש ברכה לבטלה האמור. ואפילו אם רואים העשרה זה את זה אינו מועיל, (עיינו היטב בטור ושו”ע או”ח סימן נה, וביאור הגר”א שם, וטור ושו”ע סימן קצה, ויש חילוק בין תפילה לזימון, עיי”ש בהגר”א, ואכמ”ל).
לגבי קריאת התורה, כיוון שאין במרפסת מנין, אין אפשרות לברך את כל הברכות, ואמנם כיוון שיש מהראשונים הסוברים שעיקר ברכות התורה מן התורה, היינו בציבור, לכן בצירוף מה שיש לדייק מהרמב”ם (פ”ח מהל’ תפלה ה”ד) שאין חיוב עשרה במקום אחד ממש, (וכשיטת המחזיק ברכה סי’ נה, ועיי”ש בכה”ח ס”ק ע’), על כן נראה שאפשר להתיר הקריאה ויברכו רק קודם עליה ראשונה ובסוף עליה אחרונה. (דלא שייך גזירת הנכנסים והיוצאים במצב שכל א’ במרפסתו, וכעין מ”ש בשו”ע סי’ רסח לעניין מעין ז’ בבית חתנים).
מסקנת הדברים
- במניינים הנעשים דרך המרפסות יאמרו קדיש וקדושה, אבל לא חזרת הש”צ , אלא יתחיל החזן מיד עם הלחש את החזרה עד סוף ברכת האל הקדוש ועי”ז יזכו לקדושה.
- אם יש ספר תורה יברכו רק ברכה ראשונה בתחילת הקריאה, וברכה אחרונה בסוף קריאת התורה.
- אם רוצים כמה אנשים לחלק בינהם את העליות כדי לזכות לעמוד עם הקורא בספר התורה לפי חילוק העליות המקובל, יכולים לעשות כן ובתנאי שלא יברכו כלל (רק ברכה אחת בתחילת קריאת התורה ואחת בסופה כנ”ל).
בברכה
יקותיאל אוהב ציון
אולי יעניין אותך גם:
- תפילה על חולה קורונה שלא שמר הנחיות
- פרד”ס התורה וחיזוק היוצא מחולי ה”קורונה”
- פנינים בעניני שינוי השם
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום