שידוך עם בחורה הגדולה יותר מן הבחור
מפורסמת דעת רבינו הגר”ד קוק שליט”א בשידוכין, שצריך האיש להיות גדול בגיל יותר מן האשה, ונימוקו עמו, כי הדבר ברור וידוע לו מנסיון של שנים רבות, שאם האשה גדולה מן האיש זהו “מתכון” להפרת שלום הבית, כי התורה אמרה “והוא ימשול בך”, וצריך שתהא האשה מכבדת את בעלה יותר מדאי כמבואר ברמב”ם (ספט”ו מהלכות אישות), וזה יכול להתקיים כאשר היא קטנה ממנו, כי טבע הקטן להתבטל בפני הגדול ולכבדו.
וכמה פעמים שדנתי בפניו בראיות מאישי התנ”ך או מתקופת חז”ל, המראים שאין הקפדה שיהיה האיש גדול מן האשה, כאשר ביארתי בס”ד לפני שנים בשו”ת יעלת חן ח”א (אה”ע סי’ ד), ענה לי רבינו שליט”א, דורות קודמים לא שייכים אלינו, והדברים שאני אומר בענין זה הם פשוטים אצלי ואינם צריכים מקור, כי המציאות המדברת בעד עצמה היא המקור הגדול ביותר…. וברור שאין בזה שום בעיה הלכתית לישא אשה הגדולה מהאיש אפי’ בכמה שנים, וכאשר ביארתי שם בס”ד, אבל עצה טובה אין כאן. וזכורני פעם שבא חתן לבקש ברכה למזל טוב, והיתה הכלה גדולה ממנו בשנים, ואמר לי רבינו שליט”א, קשה לי לברכו, ויש כאן כמו שקר לברך על דבר שאינו ראוי לדעתי…
סיבה נוספת יש בענין זה, כי מכיון שאשה באה להביא בנים, נמצא דככל שהיא צעירה היא יותר בת בנים, אכן מצד סברא זו אין להקפיד כל כך, ואם היא גדולה ממנו בכמה חדשים לכאו’ אין שום חשש, רק שיש כאן איבוד מעלה קצת, כי ככל שהיא צעירה היא יותר בת בנים, אבל מצד הטעם הראשון רגיל רבינו לומר שלא תהא גדולה ממנו אפי’ ביום אחד…. אכן, כתב רבינו שליט”א בספר “אביי” (טבריה תשע”ט, עמוד קל) דבר נוסף ודק בסוגיא זו, כי למאן דאמר (בכתובות נט ע”ב) “אין אשה אלא לבנים”, אם היא למעלה מגילו של האיש, הרי שהוא מבטל את מעלת “אשה” שלו למיעוט, וככל שירבה הפרש השנים לטובת האיש, כך מרבה בחינת קביעות מעלת “אשה” דידיה. עכת”ד.
וזה לי שנים רבות שחקרתי בענין זה ומצאתי שהראשון שחשש לדבר זה הוא הגאון מהר”ם סופר זצ”ל בעל חתם סופר, דבדידיה הוה עובדא שהקפיד לא לישא אשה הגדולה בשנים ממנו. וכאשר העד העיד בנו נכדו בס’ “חוט המשולש”, והובא בספר פדה את אברהם פאלאג’י (מע’ צ אות א), ונמשך אחריו מוהר”ר יצחק נסים פאלאג’י בםפר יפה ללב חלק ט (חאה”ע סי’ א אות ב) וז”ל, ויזהר איש הנושא אשה, שיהיה הוא גדול בשנים יותר מן האשה. עכ”ל. והערה מקורו מדברי רב אחא משבחא בספר פד”א אברהם שם. וכעין זה כתב הר”ש ליפשיץ בס’ סגולות ישראל בהשמטות (דף קכב ע”ב אות לג) בשם ספר תיו יהושע ח”ב, שיזהר אדם כשנושא אשה שהוא יהיה כביר לימים מאשתו, והדבר הזה מועיל לשלום בית, ובפרט לזרע אשר יולידו. עכ”ל. והביא שכ”כ גם בספר “שומר הבריאות”.
וזכר לדבר בלשון הרמב”ן בפירושו על התורה (ויקרא יח, ו) שכתב, טעם איסור העריות בשאר הבשר איננו מפורש וכו’, ואין לאדם נישואין הגונים כמו שישיא את בתו לבנו הגדול ממנה, וינחילם בנחלתו ויפרו וירבו בביתו וכו’, ואין בידינו דבר מקובל בזה, אבל לפי הסברא יש בענין סוד וכו’. עכ”ל.
וע”ע בספר פדה את אברהם פאלאג’י ח”ב (מע’ ק אות יג) שהביא מספר עץ חיים (שער מיעוט הירח שער לה פ”ב) שכתב, כי אין האשה נתקנת עד גמר תיקון האדם וכו’, ואין האשה נתקנת עד גמר תיקון הזכר, לכך אנו רואים בחוש הראות והטבע כי האיש גדול בשנים מאשתו. עכ”ל. וכתב על זה מהרא”פ, והוא חידוש דבעיר הקודש ירושלים דשם מציון תצא תורה בפרט בק”ק בית אל וחכמת הקבלה, הנה שם נהגו דהאשה גדולה יותר בשנים מהאיש על הרוב, והיה להם להזהר. עכ”ד. ובס’ חזון ישעיה ח”ב (שערי הלכה סי’ ב) יישב דמסתמא נהגו בבית אל לישא נשים הפחותות מגיל י”ח, ואם היה הבעל גדול ממנה הרי היא חלושה מאוד וכו’. עכת”ד. וראה מה שכתבתי בזה באריכות מפי ספרים וסופרים הרבה בשו”ת יעלת חן שם.
ויש בענין זה דבר חביב בספר תורת חמד (בפתח דבר שבראש הספר אות כט), שבהיות הגאון ר’ מיכאל דב וייסמנדעל זצ”ל כבן עשר, הלך יחד עם אביו להקביל את פני הגאון מהרי”צ דושינסקיא זצ”ל שהיה עובר אורח בעירם, ומידי דברם עמו באה שאלה קמיה הגאון מהרי”צ מאדם שהציעו שידוך הגון לבנו, אלא שבנו העלם צעיר בשנים מן המדוברת, ובא לשאול כי שמע שיש חשש בדבר. מיניה וביה הפטיר האי ינוקא, כי בתלמוד מפורש שאין חשש בזה, וביקשו מהרי”צ לומר את דבריו, ופתח פיו דהא איתא ברבי יוחנן שהשיא את אחותו לריש לקיש (עי’ ב”מ פד ע”א ובתוס’ שם), וריש לקיש קטן מר’ יוחנן כמבואר במעילה (ז ע”ב וע”ש בפרש”י) שקראו ינוקא, וזה ברור שאחות ריו”ח היתה גדולה ממנו דהרי כשנולד ריו”ח נפטרה אמו, ואביו נפטר קודם ללידה כאומרם ז”ל בקידושין (לא ע”ב). וכד סיימיה למילתיה קם הגאון מהרי”צ ונשקיה אמצחיה, ואמר לאביו כי הוא מובטח בו שיהיה מאור ישראל ולגדולות נוצר. ע”כ. וכבר כתבתי מה שאמר רבינו על הראיות בנושא זה.
ומעשה שהיה בשידוך שרבינו שליט”א עודדו מאד, ושאלו מהרב הלא האשה גדולה ממנו בכמה חדשים, מיד השיב רבינו, היא שונה, היא יודעת לכבד…. ואכן הזוג חיים יחד בשלום ורעות. [המדובר היה עם הרה”ג ר’ חנן המאירי שליט”א מעיר קדשינו טבריה תובב”א, וברשותו פרסמתי סיפור זה].
ולחביבות ענין אציג בזה ממה שכתבתי ביעלת חן (שם אות ה) בזה הלשון, ועלינו לדעת מה טעם דברי החת”ס והנגררים אחריו, שלא יעשה כן לישא את הבכירה ממנו בשנים. ועלה על לב לומר על פי פשט שענין זה נובע ממה שאמרו ביבמות (סג סע”א) נחית דרגא ונסיב איתתא, ופרש”י לא תקח אשה חשובה ממך שמא לא תתקבל עליה. עכ”ד. וידוע טבעו של עולם שהגדול בשנים גובר בדרך כלל בחכמה ובידיעה, ואין דעת הקטן נוחה תמיד הימנו, כי רב הוא מעליו. וכן משמע ממ”ש ביבמות (מד ע”א) גבי יבם קטן כשהזקוקה לו זקנה, דאמרי’ ליה ואל תכניס קטטה בביתך, וה”ה כשהוא זקן והיא ילדה, והענין בזה הוא כי הריחוק בגיל יוצר ריחוק בדעות. אמנם נראה שאם זאת הגדולה בעלת מידות טובות ומכלכלת דרכיה על דבר אמת וענות צדק, אין שום חשש לישאנה, ולאו כל אפי שוין בענינים הללו. שוב אחרי מופלג מצאתי ראיה מהימנא לדברינו ממה שכתב כיו”ב הרשב”ש בתשובה (סי’ שמא) על מה שנשאל למה הותר לאדם לישא את בת אחיו ולא את דודתו, וכתב דמשום שהאיש מושל באשתו לזה אם ישא דודתו נגרע מכבודה, משא”כ בת אחיו וכו’. ע”כ. וכיו”ב כתב הגאון הקדוש ר’ פנחס מקוריץ זצ”ל במכתב להגאון להרה”ק ר’ יהושע מדינביץ כי תמיד המשפיע למעלה מן המקבל ולהיפך ח”ו נשתנו סדרי בראשית וכו’. והביא דבריהם הגאון הידען ר’ ראובן מרגליות זצ”ל בספרו היקר מקור חסד ע”ס חסידים (סי’ תצא אות ג). ע”ש. ועל כן נראה שאם המצא תמצא נערה שהיא גדולה בשנים ממנו, והיא טובת מידות ודרכיה דרכי נועם, יכול ליקח אותה לו לאשה, ויהי ה’ עמהם להעלותם יחד ולהרויחם בכל מעשיהם. ע”כ. וששתי שכיונתי לדעת גדול הוא ניהו מורינו הגר”ד קוק שליט”א.
בברכה רבה
יקותיאל אוהב ציון
אולי יעניין אותך גם:
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום
בזיווג שני מסתמא שגם הרד”ק יודה דשאני. וכך הורה לי הגר”מ צדקה שליט”א. והוסיף שאשת חכם יעקב מוצפי זיע”א היתה גדולה ממנו ב10 שנים והכל היה טוב.. כלשונו.
ישתבח שמו איזה דברים נפלאים מחזק מאד
תודה להשם על קדוש ישראל הרב דב קוק ששתלו השם בדורנו