“רומי” בקליפה ו”רמי” בקדושה
החטא הוא עצמו העונש
מרן הרב שליט”א נשאל ממאן דהוא על השם “רומי”, האם אפשר לקרוא לבן או לבת בשם זה [כפי שנפוץ לאחרונה בין ההמון], והשיב רבינו תוך כדי דיבור:
כתוב (תהלים קיג, ד) “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה’ עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ”, ומאידך גיסא, “רם” זה גימטריא “עמלק” כידוע…
בא עמלק ואומר אני “רָם עַל כָּל גּוֹיִם”, אני גונב את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'” אלי, ואני נחש…
הנה רומי… מה זה מלכות רומי?
מלכות רומי היא נחש… גנבה את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'”, החריבו את בית המקדש, אני רם… אני עמלק… לא השם “רם”, אלא אני רם, אני עמלק ואני גונב מהקב”ה את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'”…
האם אתה רוצה לקרוא בכזה שם שהוא גונב את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'” מהקב”ה?! לכן גלות רומי נקראת ככה, לא סתם היא נקראת כך, זה התוכן שלה, התוכן שלה הוא… אני גונב את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'” ומחריב את בית המקדש, ואני אומר ש”רומי” זה שלי… אני רומי!
רומי זה השם שהוא “רם”, והיו”ד – זה עשרת הדברות, אני גונב את כל זה עשרת הדברות ואת “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'”, כופר בתורה כופר בהשם, אני “רומי”, זה גלות רומי של היום זה.
תראה מה התוקף של גלות רומי היום… להפוך דבר כזה קדוש… “רומי” אומר… אני לוקח את “רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'”, שהתרומם בשמים ורם על כל גוים, ולוקח את עשרת הדברות, ואת כל זה אני עושה “נחש”, עושה את השואה, להרוג יהודים בכל הכח, מכחו של הקב”ה אני לוקח כח לרצוח את בני השם… תראה מה הקלקול הנורא שזה עושה היום…
לכן אני מציע לך לא לקרוא בשם הזה, רומי זה גם קדוש “רם” ו”יוד”… אבל כיון שה”רומי” הגוי זה כבר קלקל את ה”רם” ואת היו”ד, אתה לא יכול להגיד אני קורא לעצמי רומי על שם רם על כל גוים ויו”ד… כי זה כבר מעבר ד”רומי”, שהרי ב”רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה'” – אין רומי…
ואם תשאל אותי הרי יש אמורא בשם “רמי בר חמא”…
אני חושב שרמי בר חמא הוא מפיל את רומי, הוא רמי… הוא זורק את רומי, רמי בר חמא הוא מפיל את רומי… הוא זורק… רמי זה לשון אני זורק אותו [כמו שתרגם אונקלוס בפס’ (שמות ז, י) “וישלך אהרן את מטהו” – “ורמא אהרן ית חוטריה”, וכן במקומות הרבה], אני זורק את רומי… “רומי” זה השם של הדבר, ואני “רמי” זורק אותו… מנפץ אותו… זה נקרא רמי בר חמא… אני מנפץ את גלות רומי…
איך אני מנפץ אותו… כיון שאני “רמי” – אותו שם של “רומי”, אני תופס את הקלקול שלו…
אתה [רומי] השקרן!!! ואני עושה לך רמי בלשון שלך… בשפה שלך שאתה מדבר ומשקר… בשפה הזו אני מתייחס אליך… באותה השפה אני קוטל אותך ואומר לך, אתה רומי שקרן ואני רמי עליך… מצא מין את מינו וניעור… באותה הנקודה הספציפית שאתה משקר, שם אני תופש אותך…
לא עונש… עשית ככה – אני אעשה לך ככה, אלא העונש זה בעצמו החטא, זה אותו הדבר, אני פשוט מתרגם לך את מה שעשית לעונש, עונש זה לא הפשט של עשית חטא ואז בא על גבי זה עונש, אלא העונש זה התרגום של החטא, לכן זה צריך להיות באותה המילה ממש, כיון שזה ה”תרגום” של החטא, זה לא “בגלל” החטא…
זה לא ה”סיבה” שבעקבותיה תקבל עונש, אלא זה עצם התרגום של החטא, כשאתה אומר חטא אתה אומר בד בבד עונש, כי המצב הרוחני המופשט של חטא זה מצב של עונש, מצב הצבירה הרוחני של חטא זה עונש…
כמו שיש נר ויש אור סביבו, נר זה אור – והנר מאיר, כמו כן החטא, האור שלו, האטמוספירה שהוא עושה – זה עונש, זה המציאות זה פשוט ככה, זה אותו הדבר זה ההגדרה…
הנה “חטא”… הנה ה”סביב” שלו… זה ה”עונש” שלו, זה ה”הילה” שלו, לא בגלל שעשיתי אני מקבל עונש, אלא זה ההילה של עצם החטא…
ממילא… רמי ורומי זה אותו הדבר, ההילה של רומי זה רמי…
בברכה,
יקותיאל אוהב ציון
עריכה: ישראל דן רווח (מידן רווח) – טבריה
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום