ישראל לסגולתו

פנינים בעניני שינוי השם

פנינים בעניני שינוי השם

ממעיינות תורתו של הגר”ד קוק שליט”א

הגיע שאלה בענין בחורה ששמה חגית, [ראה בס’ שמות בארץ (עמ’ עא) בשם הגר”ח קניבסקי שליט”א, שיש הנוהגים לקרוא לבת שנולדה בסוכות חגית], שיש לה בעיות עם הוריה וכו’, ושאלו הוריה ממורינו הרב דוב קוק שליט”א מה לעשות עמה, כי היא רוצה להיות טובה ונמצאת בחוסר אונים איך להשתנות לטובה, כי יש בה מרידה והתפרצויות זעם כלפי הוריה לעתים קרובות. ובתחילה הרב בירך אותה, וכן בפעם שניה, ובשלישית אמר רבינו שהשם שלה טעון שינוי, וביקש לשאול ממנה אם מוכנה לשנות, ולא הסכים לרצון ההורים והסכמתם לשנות את השם, כי היא בעלת השם. והסכימה לשינוי.

 

אז הראה הרב בתנ”ך בספר שמואל כי חגית מוזכרת בענין מרד אדוניה שהוא בן “חגית” (שמואל ב פרק ג), ולא מתייחסת בתורת אשת דוד לעולם, [כגון מיכל שמוזכרת בתואר אשת דוד], והרי אדוניה מעשיו לא ראויים שהמליך עצמו ולא כיבד את אביו שרצה לקחת את כסא אביו בחייו, כמבואר בריש ספר מלכים שהיה מתנשא וכו’, [ומתקשר כאן ענין מרידת הבת בהוריה]. וידוע שסופו של אדוניה שנהרג ע”י שלמה בציווי דוד המלך. והנה חגית מלשון חג, וסתם חג הוא סוכות כנודע, ובסוכות שואבים רוח הקדש, ולכן המליץ הרב שראוי וכדאי לשנות את שמה ליסכה [שמזכיר את חג סוכות], וכדאמרו חז”ל על יסכה שסוכה ברוח הקדש. [ויסכה זו שרה, והענין שהיו לה ב’ שמות רומז על ב’ ענינים, כי שרה מלשון שררה, והיינו זמן גדלות ונצחון הרומז לחג פסח, שנעשו ישראל שרים בחג הפסח, ושרה היא אם השרים, ויסכה מלשון כי יצפנני בסכה, רמז לחג סוכות, שהיא בת כ’ כבת ז’ ליופי, כענין נוי סוכה]. ובכוונה זו תזכה הילדה שמשנה את שמה לרוח הקדש ולנוי פנימי.

 

והעירוני ממה שהובא במחזור ויטרי (סי’ שנ) רשימה של ע”ח צדיקים שהם כנגד ע”ח מילים בפרשת האזינו, והאשה היחידה המוזכרת שם היא חגית. וכשהרציתי הענין בפני הגר”ד קוק שליט”א השיב, דאכן אמת הדבר שחגית היתה צדיקה, רק דכיון דהוראתינו מן התנ”ך, כי הוא מלמדנו תורה ודרך ה’, ושם לא נזכרה בתורת אשת דוד, על כן יש לצדד דמוטב לקרוא בשם אחר. [בכל הענין הנ”ל נעזרתי בידיעות ועדכונים מידידי היקר ר’ גיל נחמני שליט”א, מנהל ת”ת חמדת התורה, שהיה נוכח בכל המעשה מרישא ועד גמירא].

 

ולא אמנע טוב מלספר על ידיד יקר שלנו, יהודי אחד ששמו היה “מידן ישראל”, ורובא דעלמא קורין אותו מידן בלבד, ועברו עליו הרפתקאות הרבה במשך שנה, וכשהתייעץ עם מורינו הגר”ד קוק שליט”א על עניניו, פתח לו הרב בחומש בראשית כי השם מידן הוא מבני קטורה, ושינה הרב שליט”א את שמו ל”ישראל דן” ע”ש שאר בשרו האדמו”ר ממודז’יץ בעל ה”נחלת דן” זיע”א, ומאז עבר כבר כחודש ימים, וברוך ה’ רואים שינוי עצום בכמה וכמה ענינים שרצה בהם ישועה, לטובה ולברכה, בן פורת יוסף בן פורת עלי עין.

 

עוד מעשה קטן, אשה אחת שלחה לרב שאלה אודות בתה ששמה יגל, ויש עמה בעיות גדולות שלא מצליחה לישון בלילה ויש לה פחדים וכו’ וכו’, והרב אמר לשנות את שמה ל”תגל“, כי יגל הוא לשון זכר. ובמקום אחר הרחבתי בענין שם זכר לנקיבה או להיפך, ועוד חזון למועד.

 

בברכה רבה

יקותיאל אוהב ציון

 

אולי יעניין אותך גם: 

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות