כללי מוסר הנהגה והשקפה

נדיר ומרגש: מרן הגר”ד קוק שליט”א עורך במסירות ואהבת ישראל “פדיון הבן” דרך המצלמה

אהבת ישראל

 

מרן הגר”ד קוק שליט”א

עורך פדיון הבן באופן חריג דרך וידיאו

[אזהרה חמורה בשם רבינו אודות המכשירים הפרוצים]

לאחרונה סיפרתי לרבינו הגר”ד קוק שליט”א אודות ילד מ”הרצליה” שהוא כבר בן 8 שנים ואביו לא עשה לו פדיון הבן, וכבר בעבר דברנו עם האבא ואמר שאינו קשור לעניני דת ולא שיתף פעולה עם רצונינו לזכות אותו במצות פדיון בנו, וידועה הבעיה לקיים מצות פדיון ללא האב.

רבינו שליט”א שאל אותי מה שמו, ואמרתי לו את שמו, אז אמר רבינו שליט”א תביא לו אותו בטלפון ובעזרת ה’ אני אצליח לשכנעו.

עד שהשגנו את אבי הבן בטל’ פלפל רבינו שליט”א בענין קיום מצות פדיון הבן ע”י שליח, שכבר ידוע מה שכתבו בזה הפוסקים, והכריע רבינו שליט”א שיש אפשרות לקיים את המצות בשופי דרך הטלפון.

רק שביקש רבינו שליט”א שישיגו אדם שיש לו טלפון עם הסרטה כדי שיוכל להמחיש לאבי הבן את הענין, ומיד השיגו ב’ טלפונים מאיש עסקים שיש לו “חסימה”, וביקש רבינו שליט”א להדגיש שכל מה שכעת משתמש בטל’ זה הוא בבחי’ “עת לעשות לה'”, וחס ושלום ללמוד היתר מזה ליגוע במכשירים הארורים הללו.

מחזה מרגש היה לראות את אבי הבן על שיחת וידיאו כאשר רבינו שליט”א מבקש ממנו רשות לשוחח עמו 2 דקות על נושא בנו בכורו, ולמרבית הפלא אבי הבן התרגש וקיבל את ההצעה בסבר פנים יפות, והראה לו רבינו דרך המכשיר את ה’ הסלעים וביאר לו כל ענין הפדיון באר היטב, ואז אמר לו, “אני מקנה לך את הסלעים האלה דרך הר’ יקותיאל שהוא קונה אותם עבורך”…

 

אז אמר לי רבינו שליט”א לברך על פדיוה”ב, וקיבל רבינו את הסלעים תמורת פדיוה”ב, ואמר אבי הבן “זה פדיון בני בכורי”, ושוב אמר רבינו שליט”א לאבי הבן לברך “שהחיינו” על הזכות בקיום המצוה [כמבואר בגמ’ שלהי פסחים, ובשו”ע יו”ד סי’ שה]. ואמרו כולם “מזל  טוב מזל טוב”, והיתה השעה הזו שעת חדוה עילאה אצל רבינו שליט”א שזכה לזכות עוד יהודי במצוה חשובה זו.

“פדה אלהים את ישראל מכל צרותיו

והוא יפדה את ישראל מכל עונותיו”

נ”ב.

הנה רבינו הרמ”א ביו”ד (סי’ שה ס”י) נוקט דא”א לפדות ע”י שליח. ומקורו ממ”ש השואל בתשו’ הריב”ש (סי’ קלא) דאמאי מברכין בנוסח “על פדיון הבן”, ולא בנוסח “לפדות את הבן”, שהרי א”א לעשות מצוה זו ע”י שליח, והריב”ש מסכים לדבריו, ומבאר הנוסח משום שהכהן שותף במצוה. אך הש”ך הט”ז והגר”א הקשו דמ”ש מכל המצות שנעשות ע”י שליח ושלוחו שא”כ. וכבר מצאנו להר”ן בפסחים (ז ע”ב) שכתב בהדיא דמהני פדיוה”ב ע”י שליח וזו הסיבה שמברכין בנוסח “על פדיון הבן”

וכתב בתשו’ חת”ס (חיו”ד סי’ רצז) דכל מ”ש הרמ”א דל”מ שליח, היינו כשהשליח פודה מכספו שלו, אך אם השליח פודהו בממון של האב לכו”ע מהני ע”י שליח, דאין זה פדיון ע”י שליח, אלא הגעת מעות ע”י שליח, והרי אפי’ אם יניח המעות ע”ג הגוף וישלחם אל הכהן ויודיענו שזה עבור פדיון בנו, הרי זה קיים מצות פדיוה”ב. [רק בט”ז משמע דאליבא דרמ”א גם זה לא מהני]. אך לכו”ע בעי’ גמירות דעת של האב לתת את הפדיון. וע”ש בפ”ת שם אודות פדיון הבן ע”י אונס. וכעת אכמ”ל בפרטים טפי.

ואמר רבינו שליט”א שאמנם היה צד שאבי הבן שהוא המצווה, יברך על הפדיון, אך העדיף שעושה המעשה יברך, אע”פ שהמעשה מתייחס אל המשלח שהוא האבא, אך את ברכת שהחיינו יותר נאה ויאה שיברך אבי הבן. ויש להרחיב גם בזה, [ובמה שאמר לו רבינו להניח היד על הראש כדי לברך], וכעת עמד קנה במקומו.

בברכה רבה

יקותיאל דטבריה

 

עריכה: ישראל דן רווח (מידן רווח) – טבריה

 

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות