‘מעט דבש’ לפרשת מקץ מתורתו של מו”ר הרב דב קוק שליט”א
צילום: ר’ דוד שדה
תמלול:
ערב שבת קדש “זאת חנוכה“ פרשת מקץ
אנחנו עם חידוש מבית מדרשו של מורינו הרב קוק שליט”א
מספרו המיוחד על התורה “מקדש שלמה“
בפרשתינו מסופר על חלומותיו המוזרים של פרעה
לא מצליחים לפתור לו את החלום באופן שיתיישב לו על הלב
בא שר המשקים ואומר, שהוא נפגש בבית הסוהר עם יוסף הצדיק
הוא פותר חלומות מצויין
פרעה מצווה להביאו מן הבור
יוסף הצדיק מגיע
אומר פרעה ליוסף
“שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו“
ויוסף, לפני שפותר את החלום, אומר לפרעה
“בלעדי, אלהים יענה את שלום פרעה“
מה זה ההקדמה הזאת לפני פתרון החלום
כולם מבינים שהוא בא להמליך את בורא עולם
אבל יש כאן משהו מאד עמוק
שמגלה לנו את ההבדל בין ההתייחסות של רשע לחלום לבין הצדיק
פרעה אומר תשמע חלום לפתור אותו
כחי ועוצם ידי…
יש חלום, הבן אדם פותר
הבן אדם שולט בעולם ומייצר דברים
כמו שאומר פרעה, “לי יאורי ואני עשיתיני“
כפירה……
בא יוסף הצדיק ואומר לו, תשמע
הפתרון הוא לא כח של בשר ודם
אני בסך הכל שליח לבטא את הרצון של ה’ בעולם
אומר מורינו הרב
וזה מה שכתוב בתהלים
בשוב ה’ את שיבת ציון היינו כחולמים
הפסוק הזה הולך על כל העולם הזה
ידוע ציון בגמיטריא יוסף
הרי חלום כולם יודעים שזה דבר שמיימי
אנחנו מדברים על חלום בדבר שאדם לא חשב לפני זה
היינו כחולמים….
אנחנו מתכוונים להגיד שכל העולם הזה מונהג בהנהגת ה’ יתברך
ואין שום כח אחר של כחי ועוצם ידי
לפי כפירת מצרים יש שליטת אדם בפתרון החלום
ויש שליטה לאדם גם בעולם
אבל יוסף אומר, כמו שאין שום שליטה בחלום
כמו כן לאדם שום שליטה בעולם שהוא כחלום
ואין כל המאורעות אלא הודעת רצון ה’
כל מה שאנחנו עוברים בעולם, זה חוייה שבורא עולם נותן לנו לחוות
לכן יוסף הצדיק יודע את לשון הקודש
ופרעה לא זכה לדעת את לשון הקודש
כי לשון הקודש בה נברא העולם
ורק יוסף שיודע כי כל העולם מנוהל על ידי הקדוש ברוך הוא
זוכה לידיעת לשון הקודש שבה נברא העולם…
שבת שלום
יקותיאל אוהב ציון
אולי יעניין אותך גם:
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום