חיוב שמחת האשה ברגל…
ומה הרב קוק שליט”א נותן לרבנית מתנה לחג…
ידוע חיוב התורה במצות שמחה שלש פעמים בשנה, והנשים גם חייבות בשמחה זו, ונחלקו קדמונים אם היא חייבת בעצמה בשמחה, ובעלה עוזר לה לשמוח, או שהמצוה היא על בעלה לשמחה, ולא עליה כלל. [וכעין מה שדנו בענין חינוך הקטן]. ועל כל פנים מבואר ברמב”ם (פ”ו מהלכות יו”ט) ובשו”ע (סי’ תקכט), שהאשה בעלה משמחה בבגדים יפים, ויש לדון אם העיקר שתהיה שמחה מכל דבר שעושה לה שמחת הלב, או שיש ענין שהשמחה תהיה מדבר מסויים שיש לה בו הנאת הגוף, כגון בגדים או תכשיטים, שהם כבודו של האדם, או שבכל מתנה שיש לה שמחה מקיים את המצוה, כגון כשקונה לה מיקסר חדש של חברה חשובה, וכן על זה דרך, ובס’ “שלחן שלמה” (שם) מובא שהגרש”ז אוירבאך זיע”א אמר, שאפשר לקיים המצוה גם במיקסר וכיו”ב, אבל ידידינו האדמו”ר מנדבורנא הגרמ”מ לייפער שליט”א בספרו המיוחד “משמרת המועדות” (ח”ב עמ’ תשכה) העיר בזה, שאין במיקסר הנאה גופנית, ולכאו’ יש לשמחה בדבר הדומה לו שהוא שמח בבשר ויין וכן קטנים בקליות ואגוזים, וגם היא בבגדים או תכשיטים וכיו”ב, ולא דבר רחוק יותר. וע”ש מה שהרחיב עוד בזה בשפה ברורה.
וסיפר לי מורינו הגר”ד קוק שליט”א, שבכל חג הוא מבקש לתת לאשתו הרבנית תליט”א מתנה, וכמבואר בהלכה שיש חיוב על האדם לשמח את האשה במועד, והרבנית אומרת לו שאין לה צורך בשום מתנה וכו’, ואם רוצה לשמח אותה במתנה, היא תהיה שמחה לקבל סכום של כסף לחלק לעניים… [וכידוע עבודת הצדקה הגדולה של רבינו הגדול והרבנית בעשיית חסד באופן מופלא עם נזקקים ומדוכאים. ולא כאן המקום להרחיב בזה]. ונסתפק רבינו שליט”א, אם בכזה דבר מתקיימת המצוה לתת לאשה מתנה, שהרי חז”ל אמרו (ר”ה ו ע”ב ובפרש”י וע”ש בתוס’) אשה בעלה משמחה בבגדי צבעונים, והיינו שיש לתת לה איזה דבר שקונה אותו בעבורה, ואמר רבינו שליט”א, דהדבר תלוי בפלוגתא דתנאי (ע’ פסחים מו ע”ב, וש”נ) אי טובת הנאה ממון או לא, דלמאן דאמר טובת הנאה ממון, ה”נ חשיב כאילו הממון בידו, כי יש לה טובת הנאה בחלוקת הצדקה לעניים, ולמא”ד טובת הנאה אינה ממון, אכן נראה דלא חשיב שבא לידה דבר. מיהו מצד שמחת הלב ודאי שיש בזה בעלה, ואנן מצד מתנה בעבורה חקרנו.
אולי יעניין אותך גם:
- למה הרב דב קוק קונה כמויות של עיתונים?
- הרב קוק מגלה את העצה הכי טובה לשלום בית
- עבודת הקדש בלילות במחיצת הרב קוק שליט”א