שו"ת והלכה

לקחי הקורונה

פרד”ס התורה וחיזוק היוצא מחולי ה”קורונה”

משלחנו הטהור של מרן הגאון ר’ דב הכהן קוק שליט”א

כבוד ידידינו היקרים די בכל אתר ואתר, משפחה ומשפחה איש ואיש בביתו ובחומותיו, החפצים לשמוע מדברות קדשו של מרן הגר”ד קוק שליט”א אודות המצב השורר בעולם, ומה ה’ דורש מעמנו בימים אלו.

הנני לערוך בשפה ברורה מה ששמעתי ממרן שליט”א, וכתבתי כפי עניות דעתי [בתוספת פה ושם], כדי לזכות את הרבים ולהתעורר יחדיו.

האם נגיף הוא עצם חי או לא

א. נחלקו החוקרים אודות הגדרת “נגיף”, אם הוא יצור חי, או שאין בו חיות, ורק כשנכנס לגוף חי ומוצא מקום לנוח בתא מסויים, משם הוא מרבה חיים, ולהצד שאין בו חיות בפני עצמו, אמר רבינו דחזינן כאן דבר גדול מאד, שהרי היצר הרע באמת אין בו ממש, ודומה לדבר הדומם שאין בו שום חיות, [וע’ סוכה (נב ע”א) יחזקאל קראו ליצר הרע אבן וכו’], רק שאם האדם נותן לו רשות להכנס בו, ומוצא בו היצר מקום מנוחה, או אז מתפשט בחיות עצומה ונוגף כל חלקה טובה.

ואמר רבינו שליט”א, כי “האלקים עשה שייראו מלפניו”, ולא הביא הקב”ה נגיף זה אלא כדי לפשט עקמומיות שבלב, (כעין ברקים ורעמים בברכות נט ע”ב), וכדכתיב בספר יחזקאל, “והסירותי את לב האבן מבשרכם”, ואם אבן הוא נימוח בכח קדושת התורה ובתי כנסיות ומדרשות (כמבואר בקידושין ל ע”ב). ומדה טובה מרובה ממדת פורענות פי חמש מאות, ואדם שנעשה כנגיף מת מחמת חטאיו וכו’, ונקרא מת בחייו (כמ”ש בברכות יח סע”א), אם יתן לתורה ולמצות משכן בחדרי לבו, הרי שהתורה תחייהו בזה ובבא, ובפרט כשמתקרב לצדיקים הדבוקים תמיד בשורש החיים וחלקם בארץ החיים, תן לחכם וכו’.

למה בא הנגיף מסין

ב. הנה נגיף זה בא מסין ומשם נתפשט לכל העולם כולו, ואמר רבינו שליט”א, דכל יניקת סין באה מהר סיני, ולכן משם יוצא שפע אדיר ועסקים עצומים נעשים ע”י היבוא מסין, כיון דשורש כל השפע בא מהר סיני, וסין יונק משם כנ”ל, [וכן יפן בסוד הוא יפן ברחמיו לעמו, אשר שורשו בקבלת התורה], וכבר אמרו חז”ל (פ”ו דאבות מ”ב), אמר רבי יהושע בן לוי בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה, שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף וכו’. וכאן בא הנגיף מסין, כעין אדם הפגוע מחבירו ובועט בו לדחותו מעליו, והר סיני עלוב מבזיון התורה ויצא לנגוף, כדי לעורר ולרמוז על עלבונה של תורה. ועל כן יש לחזק ביותר את עסק התורה באיכות ובכמות, כל אחד כפי ענינו, ובכח התורה לבטל כל מיני קשות ורעות.

שורש ההדבקות

ג. הוסיף רבינו שליט”א, כי ענין ההדבקות בקורונה הוא במהירות נוראה כפי שרואים מה שקורה בעולם, ולומדים מכאן כמה גדול כח ההדבקות בדבר רע, ומזה יש ללמוד לקדושה כמה וכמה יכולה להיות מוצלחת ההדבקות בקדושה, וכמו שכתוב “ואתם הדבקים בה’ אלקיכם חיים כולכם היום”, וכן כתוב על השי”ת “ולדבקה בו”, ורק שמחמת שהעולם חסר בדיבוק קדוש הנ”ל, גנבה הסטרא אחרא את כח הדיבוק, ומשתמשת בו לדיבוק של צער המכונה קורונה.

וכן רגיל רבינו לומר על השגעון הנורא שיש בעולם [בפרט בגברים] לצפות במשחקי כדור רגל, והמתבונן בזה איך מוסרים עצמם להצליח לראות כל משחק, ובשעת המשחק הם לחוצים מאד מה יהיה וכו’, ואפי’ מתפללים לשלום והצלחת הקבוצה שאותה הם אוהדים וכו’ וכו’, כל זה נובע מרצון פנימי של הנפש להסתופף בבתי מדרשות ולפלפל בתורה הקדושה, אשר בפלפולי החכמים נאמר “דברי חכמים כדרבונות וכמסמרות נטועים”, ודרשו חז”ל (הובא בתוס’ סוכה לו סע”א) ככדור של בנות שזורקות זו לזו, כך ד”ת נזרקין מפה אל פה וכו’. ואם לא לוקחים את הרגש וההתלהבות לעסק התורה, אז הסט”א גונב זאת למשחקי הבל.

ועין רואה כי כל מה שיש במשחק כדורגל, יש גם בדומה לזה בין תלמידי חכמים בלימוד התורה. [ולכן הענין של התלהבות בכדור נמצא בגברים שהם מצווים על ת”ת, ושם עיקר עבודת היצר להניא את האדם מלימוד תורה, ועד כדי כך משטה באדם שמעבירו לדבר ששייך לבנות כמבואר במדרש הנ”ל. וע’ בב”י (או”ח סי’ שח). ואכמ”ל]. והרבה יש להרחיב בענינים הללו, ואין כאן מקומו.

בירור ענין מאות סוגי הקורונה שבעולם

ד. אמרו החוקרים כי יש מאות סוגים של קורונה, וכמעט כולם אינם מצויים אלא בבעלי חיים, ויש רק שבעה מנגיפי הקורונה השייכים בבני אדם, ומתוכם שלשה נגיפים אלימים, והנה יש להתבונן דנגיף זה מוכיח במאות סוגיו שאינו שייך מבחינה ביולוגית לגופם של בני אדם, ויש לדעת למה נכנס פתאום בבני אדם, ועוד רואים שעיקרו נכנס בגויים ולא ביהודים, והלא דבר הוא. והצעתי בפני רבינו שליט”א מה שחשבתי בזה על פי דרכו הקדושה, ושמע את הדברים ולא סתרם, ועל כן הנני להציגם.

אמרינן בשבת (קנא ע”ב) אמר רמי בר חמא, אין חיה רעה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, שנאמר “אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו”. וכן הוא באריכות בזהר הקדוש (פ’ וישב דקצ”א ע”א). ע”ש. הרי שחילוק גדול יש בין אדם לבהמה, באופן שהחיה יודעת זאת, רק שאם האדם נמשל כבהמה, אזי מרגישה החיה רעה, כי היא והוא מין במינו, ואינה חוששת ממנו, וזאת מפני שעיקר כח האדם מעל הבהמה הוא ע”י הנשמה, וכדאמרינן “מותר האדם מן הבהמה אין, כי הכל הבל, לבד הנשמה הטהורה” וכו’, וברגע שאיננה נשמרת בטהרה, יורד האדם לדרגת בהמה, והוא נתון לסכנה, כי הוא מחליף ע”י העבירה את  הדיוקן הקדוש שבפניו כמ”ש בזהר שם.

וכן אמרי’ בבבא קמא (ב ע”ב) אדם דאית ליה מזלא כתיב “כי יגח”, בהמה דלית לה מזלא כתיב כי יגוף, וענין מזל שבאדם הוא דעת שיש לו והמלאכים שסביבו, [כמבואר ברש”י ב”ק שם, ובפרש”י לשבת (נג ע”ב) ומגילה (ג ע”א). ואכמ”ל]. ובזה מתבאר שליטת הנגיף בבעלי חיים ובגויים בפרט. ובהיות ואנו סמוכים לחג הפסח הבעל”ט בשבוע זה, אמרתי להביא מה שבזה פירש רבינו שליט”א לשון הפסוק “ועבר ה’ לנגוף את מצרים”, כי בשר חמורים בשרם וכו’, ולכן נאמר בהם לישנא דנגיפה ששייך בבהמה שאין לה מזל, [ומזל ר”ת זכר ליציאת מצרים, ודו”ק].

ומכל זה יש לנו להתחזק ולהתחבר למדרגת האדם [מלשון “אדמה לעליון”] הטמונה בתוכינו, ולהוציאה מן הכח אל הפועל, ולא יזיקונו שום חיה רעה וכל שכן שום נגיפים רעים וכו’, ונהיה תמיד בריאים ושלמים לצורך עבודת בוראינו, אמן.

 

הסוד בהתרחקות 2 מטר = ד’ אמות

ה. ידוע הענין שמחמת התפשטות נגיף הקורונה הציעו בכל המקומות להרחיק שתי מטר בין אדם לחבירו, כך נזרקה הוראה מפי בני החבורה, ואינהו אמרי ולא ידעי מאי קאמרי, ואע”ג דאיהו לא חזו מזלייהו חזי (מגילה ג ע”א), וכידוע שאין דבר בעולם ללא שורש בקדושה, גם מילתא דאמרי אינשי (כמבואר בב”ק צב ע”ב בהרחבה), וז”ס הפסוק “למען תהיה תורת ה’, בפיך”, היינו דכל מה שמצוי בפי הבריות שורש בתורת ה’, (כדפירש בילדותו הגר”י ליפשיץ, עיין “תפארת יעקב” פרשת בא). ורבינו הגדול הרחיב בספרו הקדוש “אוריאל” להביא מקורות בקודש להמון המון ענינים המדוברים בפי העולם, לך נא ראה שם ותרוה צמאונך.

ו. וגם בענין זה שתי מטר הללו שהם שיעור ד’ אמות כנודע, ואמרו רבותינו (ב”מ י ע”א) לעניני ממונות, “ארבע אמות של אדם קונות לו בכל מקום”, וע”ש כל פרטי והגבלות דין זה. ובנדרים (לד ע”ב) גבי ככר שהיתה בתוך ד’ אמותיו והקדישה, ובגיטין (עח ע”א) לענין קירוב ד’ אמות בנתינת גט, והנה אמרו רבותינו דמטלטלין לא נקנין במעות אלא במשיכה, ומכל מקום תקנו קנין מטלטלין “אגב קרקע”, כמבואר במתני’ דקידושין (כו ע”א), וה”ה אם רוצה להקנות חוב השייך לו אל חבירו שיכול לעשות לו הרשאה אגב קרקע כנ”ל, וע’ תוס’ כתובות (נה ע”ב, ד”ה שאם).

ז. וכ’ התוס’ בבבא בתרא (מד ע”ב, ד”ה דלא), “מכאן תשובה לאומרים דמה שנהגו לכתוב בהרשאות ונתתי לו ד’ אמות בחצרי אע”ג דלית ליה קרקע, משום דאין לך אדם שאין לו ד”א בארץ ישראל, דקרקע אינה נגזלת, א”נ דאין לך אדם שאין לו ד”א לקברו, דהכא משמע דאפשר שאין לו קרקע” וכו’. ע”ש בכל דבריהם שהביאו ראיות דלא כשיטה זו, וכתבו לבאר הנוסח זה באופן אחר. וע”ע בתוס’ כתובות (ר”פ אע”פ), ובתוס’ ב”ק (קד ע”ב, ד”ה אגב). וכבר מצינו להרמב”ם (פ”ג משלוחין ה”ז) שהביא שיטה זו משם הגאונים, והעיר ע”ד דמאן יימר שיש לכל אחד חלק בא”י. [וע”ש בכס”מ שביאר כונתו, דשמא המרשה הוא מזרע גרים שלא נתחלקה להם הארץ. והחזו”א (חו”מ א, כז) ביאר דשמא לא יהיה המרשה בחיים בזמן חלוקת הארץ]. וערא”ש (פ”ד דב”מ סי’ ג) ובטור חו”מ (סי’ קכג). ועמש”כ רבינו בזה בספרו “פיסוק מקראות שבתורה” (פ’ משפטים, עמ’ קעא). ואכמ”ל.

התנוצצות משיח

ח. ואמר רבינו שליט”א, כי עתה מתחיל להתברר שורש קדוש זה של אין לך אדם שאין לו ד’ אמות, [ורבינו צדוק הכהן מלובלין בס’ דובר צדק (דל”ח ע”א) כתב, דשיעור ד’ אמות שנמצא בחז”ל בכמה דוכתי לעניני עולם הזה, שורשו בד’ אמות הנ”ל של א”י, והיינו שכל מה שיש לאדם בעוה”ז מתקדש בקדושת הארץ. וכעין זה כ’ בס’ ארוחת תמיד והובא בחיבת הארץ (דף י ע”ד). ע”ש], ובד בבד רואים אך קדושת השבת עולה ב”ה, והשבת נשמרת בפרהסיא עכ”פ וגם בצנעה, ומתעורר כח קדוש של יציאות השבת “שתים שהן ארבע“, הרומז על שיעור ד’ אמות של הוצאה, הנקרא בזמנינו שתי מטר, וע’ תקוני הזהר (תיקון מח), וכל זה רמז ברור משמים כי התנוצצות משיח יש כאן, רק שהדבר תלוי בנו אם נשוב בתשובה ונהיה כלי קיבול לגאולה שלמה, השתא בעגלא בזמן קריב.

ירבה בתפלה

ט. לסיום מאמר זה אמרתי להביא כאן מה שאמר לי מרא דאתרין הגאב”ד טבריה והגלילות, מהר”ר אברהם דב אוירבאך שליט”א, על רבו הגאון ר’ יחזקאל אברמסקי זצ”ל (בעל “חזון יחזקאל” על התוספתא), שכאשר היה בסיביר שם הקור נורא ואיום כנודע, אז נשא תפלה להשי”ת ואמר, הרי אמרו (כתובות ל ע”ב) הכל בידי שמים חוץ מצינים פחים, והיינו דלענין שמירה מקור וחום הדבר תלוי באדם, אבל כאן בסיביר שאני בידי הבולשביקים, ללא מנעלים וללא בגדים, חזרה אחריות לשמים ובהם תלויה השמירה, ורק אתה ה’ תשמור עלי, (והעיד הגרי”א על עצמו, שבמשך שנה וחצי לא היה מצונן אפי’ פעם אחת), ועפי”ז אמר מרן הגאב”ד [מתוך דמעה ותחינה להשי”ת], כי גם במצב היום, הרי שגזירת שמים זו אינה אלא בידי שמים, כי בקצב ההדבות שלפנינו, השתדלות בני אדם היא קלושה מאד, ויש להרבות בתחנה לה’ שיסיר מעלינו צער זה.

קדושת והגנת ארץ ישראל

וברוח הדברים הנ”ל אמר גם רבינו שליט”א, כי הוירוס הזה ידביק בפועל את כל העולם, רק שרוב העולם לא ירגישו כלום, והקורונה תכנס בהם ותצא מהם ולא ידעו בשכבה ובקומה, ורק מעט מהאוכלוסיה ירגישו בזה, וחלקם יסבלו איזה זמן כאבים וקוצר נשימה וכו’, וענין התמותה בזה הוא מיעוטא דמיעוטא שאינו מצוי, עכ”פ בעם ישראל הקדושים. [ובאמת רואים דרוב ככל המתים בישראל, הם זקנים או בעלי רקע רפואי בעייתי וכו’]. כי זכותא דארץ ישראל נפישא, כמבואר בגמ’ ראש השנה (טז ע”ב) לענין שינוי מקום, וביבמות (סד ע”א) לענין שהתה י’ שנים ולא ילדה. ע”ש. וידועה הוראת הגאון שואל ומשיב בכגון דא לענין קטלנית. וע’ בספר “משנת פקוח נפש” (סי’ י בסופו) בשם הגר”ח קניבסקי שליט”א אודות מלחמת המפרץ, ויש להקיש משם לכמה דברים בשיטת רבינו שליט”א, בענין הקורונה והשלכותיה, וכבוד ה’ הסתר דבר.

חיזוק בכוונת הברכות

י. כמה שניסו להוציא מפיו של רבינו שליט”א שיצטרף לקריאה לכל עם ישראל לומר “פיטום הקטורת” בימים אלו, לא הצליחו להוציא זאת מפיו, ואמר כמה פעמים שהעיקר הוא להתחזק בברכת אשר יצר בפרט, ובכונת מאה ברכות בכלל, שהיא מצילה ממגיפה כמבואר במדרש רבה (פ’ בלק) ומובא בטור (או”ח סי’ מו), ומועילה ליראת שמים כדמוכח מסוגיא דמנחות (מג ע”ב). והדגיש רבינו, לא שאתה תדבר את הברכה, אלא גם הברכה תדבר אליך…

נ”ב. לכל המבקשים לדעת, מצבו של מרן הרב שליט”א בטוב, אמנם אובחן כחולה קורונה במצב קל, ועל כן הוא מסוגר בבית נסתר, אבל לא ימיש מעבודת הקודש תורה ותפלה בלא הפסקה, ומבקש מכולם להשמר כפי שצריך לפי הנהוג, ובקרוב נשמע בשורות טובות אמן.

השם לתפלה על הרב שליט”א, הרב דב הכהן בן שושנה, יחד עם כל חולי עמו ישראל, לרפואה שלמה בקרוב.

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות