למה הגר”ד קוק שליט”א לא מדליק שמש בחנוכיה
ידוע מנהגו של רבינו הגדול ר’ דוב קוק שליט”א להמנע מהדלקת שמש לאחר הדלקת נר חנוכה, ובכל פעם שמניחים שמש בחנוכיה ורומזים לו להדליקו, הרב לא מדליק, והמעיין מעט בסוגיא דחנוכה הנמצא בתחלת פ”ב דשבת, עיניו יחזו שדין השמש בא בעקבות הדין של שעת הסכנה שמניח את הנרות על השלחן בבית, ואז יש חשש השתמשות לאור נרות החנוכה, שזה אסור על פי הדין, ועל כן נותן שמש להכיר באיסור הנ”ל, וכן כתב רבינו המאירי שם שמשמע “מכח הסוגיא” שכאשר מדליק בפתח הבית אין צורך בשמש. וכן מדוייק יפה בלשון הרמב”ם (פ”ד מחנוכה ה”ח) שכתב הלכה מיוחדת לשעת הסכנה ובתוכה הכניס את ענין נר השמש.
אמנם סיים המאירי שם, “אלא שלמעשה אני נוהג להדליק נר אחרת אף בלא צורך תשמיש, ומנהג אבותינו בידינו”. וע”ש בריטב”א בשם רבו. ובביאור הלכה (סי’ תרעא ס”ה).
ובכל הראשונים משמע שאם אין סכנה שמניח על שלחנו, אין שום ענין להדליק שמש. וגם המאירי כתב כן דרך סלסול. ועוד יש להוסיף כי בזמנינו שאור החשמל נפוץ בכל אתר ואתר, נראה שגם לדברי המאירי אין צורך בהדלקת שמש, והכל יודעים שאין שום צד שימוש בנר, כי הנר כלפי האור שבבית ומחוצה לו, הוא כעין “שרגא בטיהרא”. וכבר אמרו בגמרא שם שאם יש בבית מדורה המאירה, אין צריך שמש, אלא אם כן הוא אדם חשוב, ובנדון דידן גם אדם חשוב אין צריך. ופשוט.
ומה שכתבו בכמה ספרים ענינים גדולים בשמש, והביאו רמז ממש”כ “שרפים עומדים ממעל לו”, אולי יש בזה סוד כאשר יש בזה צד הלכתי, אבל השתא לית לן בה, מה גם שדברים אלו לא נתבארו בבית רבינו האריז”ל.
בברכה
יקותיאל אוהב ציון
אולי יעניין אותך גם:
- פניני חנוכה מהרב דב קוק שליט”א
- היכן מדליקים את הנרות החנוכה?
- בן נשוי המתארח אצל אביו האם חייב בהדלקה
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום