בענין כניסה לאתרי אטרקציות ועסקים מחללי שבת
אספר למשמרת, כי בעת שעלה לכס ראשות העיריה אותו האיש ר”ק הידוע לשמצה, חיפש הרבה להתחבב בעיני שורפי קדושת השבת, והביא שלג לתוך העיר, וביום שבת קודש קרא למחללי שבת מכל הארץ לבא וליהנות מהשלג יחד עם הילדים וכו’, וביום ראשון ניסה לפשוט טלפיו לומר טהור אני, והזמין גם את כל הציבור הדתי, להנות מהשלג שכבר נעשה שחור מרמיסת בני אדם, זימן לבנים ומצא שחורים … ופרסמנו בשער בת רבים שלא ללכת לשם, כיון שיש בזה כעין סיוע ולגיטמציה לעוכר ישראל ההוא, וגם רמיסת קדושת השבת יש כאן וחילול ה’.
באו איזה “מבינים” והתחילו לדון, כי מצד המבואר בשו”ע (סי’ שח) יש מקום להתיר את ההנאה, כיון דעבר זמן “בכדי שיעשו” וכיו”ב, אז הלכתי לשומרי העיר מרן הגאב”ד הגאון ר’ אברהם דב אוירבאך שליט”א ורבינו החסיד רבי דוב הכהן קוק שליט”א, ושניהם ענו לי בסגנון אחת, שזה שטות לדון בדבר הזה, ובודאי שאסור לילך לשם, כי לא רק מצד שו”ע או”ח בהלכות שבת אנו דנים, אלא בעיקר מצד שו”ע יו”ד של הלכות קידוש ה’, ובודאי שיש כאן חילול ה’ מוחלט לרקוד ולהנות על גבי שלג שהובא ברמיסת השבת וכו’, [וכידוע מעין זה מהחזון איש על החשמל בשבת], והשכל הישר עולה על הכל …
למה הרב קוק נמנע מלבקר בחמת גדר ?
ומטעם זה אמר לי רבינו שליט”א, כי הגם שלצורך בריאותו חשוב לו מאד לטבול את רגליו במעיינות המרפא אשר ב”חמת גדר”, מ”מ כיון שהם פותחים את המקום בשבת הוא מדיר את רגליו כמעט לגמרי משם, ואם כי מצד הדין יש לו היתר גמור, שהרי המקום הוא קרקע עולם, ואינה נאסרת אפי’ אם יעשו ממנה עבודה זרה, ובפרט שהוא הולך מחמת חולי, ולא בשביל הנאה או פינוק, [וכפי שרגיל תמיד לומר איני “רוצה” ללכת, אלא “צריך” ללכת], אבל יש לו קושי נפשי להיות במקום שמרימים שם יד נגד קדושת השבת.
מכולת של יהודי מחלל שבת ושל גוי, היכן לקנות ?
ולכן השיב רבינו לשאלת בנו הגאון המצויין ר’ שלמה שליט”א, שאם יש ב’ מוכרים של מכולת וכיו”ב, האחד יהודי מחלל שבת [אמנם העסק סגור בשבת], והשני גוי, שיש לקנות מן הגוי כיון שהוא אינו מצווה על שביתה, ואדרבה גוי ששבת חייב מיתה, אבל היהודי שמחלל את השבת [דדיניה הוא מורידין ולא מעלין כנודע], בודאי שאין לקנות ממנו. אלא שהעיר רבינו שכל זה אם הגוי שוכר את החנות בא”י מיהודי, אבל אם החנות שייכת לגוי, [שזהו דבר איסור שיש לו חניה בקרקע, והמוכר קרקע לגוי עובר באיסור תורה], ונמצא שכל פעם שקונים ממנו הרי שזה מחזק את מעמדו בחנות, אם כן יש כאן תוספת וחיזוק שלילי לחנייתו בקרקע, ובמקרה כזה יש לקנות בתורת הרע במיעוטו מהמוכר היהודי הגם שהוא מחלל שבת.
אולי יעניין אותך גם:
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום