שו"ת והלכה

התיקון האמיתי לפגם הברית

התשובה והתיקון האמיתי לפגם הברית

 

לקראת ימי השובבי”ם הממשמשים ובאים, אשר בהם עוסק כל איש ישראל בחשבון הנפש על עניני קדשים וטהרות, לזכך הלב והמחשבות שיהיה הכל בטהרת הקדש לשם יקבה”ו, נביא בזה כמה מילי השייכים לתיקוני תשובה מה ששמענו ממרן הגר”ד קוק שליט”א. ויהי רצון שיהיה לתועלת לי ולכל מאן דבעי להצטרף עמי.

 

בושתי וגם נכלמתי

שאלו ממורינו הגר”ד קוק שליט”א, מהו גדר התשובה של ענין פגם הקדושה. והשיב הרב שאם האדם נמצא בבושה עמוקה כל כך, שמרגיש שאינו יכול ואינו ראוי לעמוד לפני קונו, סימנא מילתא היא שהגיע לשורש התיקון.

 

ובברכות (יב ע”ב) אמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב, כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו, מוחלין לו על כל עונותיו. וע”ש בריטב”א. וכן שגור ומשוגר בנוסחי הסליחות ענין הבושה כמה וכמה פעמים, אנחנו בושנו במעשינו וכו’, בושתי וגם נכלמתי, ולנו בשת הפנים, וכעזה”ד, וחזינן תשובה אותיות בושת”ה [מרוב”ה]. ודו”ק.

 

ורבינו שליט”א פירש ענין זה של פיוס כלפי שמיא ע”י בושה, כדחזינן בין אינשי דעלמא שהפוגע בחבירו ומבקש סליחתו, שאין הנפגע מתפייס כ”כ, אבל אם ניכרת בושה על פני הפוגע, דין גרמא לנפגע להיות ממהר לסלוח, כי מתחמץ לבבו בראותו כן, ואדרבה מוסיף רחמים בלבו על בושתו ממנו, וכפי שרואים כל זאת במוחש, וזה מורה על פיוס דלעילא שיש בנקודת הבושה מן החטא. עכ”ד רבינו בספרו “שם עולם” על אגדות הש”ס ח”ב (ברכות יב ע”ב).

 

כח קדושת השבת

וידוע ד”תשובה” היא אחד משבעה דברים שקדמו לעולם (נדרים טל ע”ב), ולכן “בראשית” מילה ראשונה בתורה, יש בה אותיות “ירא בשת”, כי ירא ה’ אמיתי הוא במצב של בשת פנים, וכן “ירא שבת” כי יש יראה בשבת טפי משאר יומי, וכדאחז”ל (בירושלמי ריש פ”ד דדמאי) שאפילו עם הארץ לא משקר בשבת, כי בשבת יש השראה יתירה של קדושה, וזה משפיע גם על ע”ה. וזה סוד “פני שבת נקבלה” כי בשת פנים ויראה באי לאדם, ונמצא מקבל “פנים חדשות”. ואכמ”ל.

 

ונמצא מכל הנ”ל, דשורש הבושה נובע ממקור הברכה של שב”ת, שהיא אותיות תש”ב כנודע, וא”כ מכח שבת קדש בכלל, ושבתות של שובבי”ם בפרט, יש יתד חזק לתשובה בעניני טהרה, וזה סוד בראשית אותיות ברי”ת א”ש, שענין הקדושה ותיקון שובבי”ם מעורר “מקוה של אש” הנזכר בדחז”ל (סנהדרין טל ע”א).

 

התלהבות בעסק התורה והמצות

ושמעתי ממורינו הרב שליט”א, כי גדר מקוה של אש בעבודת ה’, היינו שמתלהב תמיד בתפלה ועסק התורה בכל רגע בהתחדשות ובהתרגשות, כאש מתלקחת שאין בה רגיעה. וזה יסוד חשוב לתיקון פגם הקדושה, להבעיר אש של קדושה ולתקן הבערה של היפך הקדושה.

 

ענוה ושפלות

וסיפר לי ראש ישיבה אחד, ששאל מהרב מהי העצה לתיקון העוון הנ”ל, ואמר לו הרב לקבל על עצמו לסבול כל אדם בכל מצב, ולא לכעוס אפי’ על מי שמטריד אותו, יהיה מי שיהיה ובאיזה מצב שהוא…

 

 

אולי יעניין אותך גם: 

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות