ישראל לסגולתו עניינים כלליים

היכן מקום קבורתו של הרמח”ל

היכן מקום קבורתו של הרמח”ל

 

פולמוס גדול נעשה על נושא זה, אלה אומרים שקבור בטבריה (מכתב חכמי טבריה, ראה אגרות רמח”ל עמ’ תג, ו”רמח”ל ובני דורו” ח”ב עמ’ תג), ואלה אומרים שקבור בעכו (מקום מגוריו כנודע), ואלה אומרים שקבור בכפר יאסיף הסמוך לעכו, (ר’ שמחה מזאלאזיץ בספר מסעותיו “אהבת ציון”, הובא ב”מסעות ארץ ישראל”, יערי, עמ’ 396), מפני שבעכו היו מסופקים אם נחשבת ארץ ישראל, והיו שולחים הנפטרים ליאסיף. וכבר הרחיב בזה ר’ מאיר בנייהו מפי סופרים וכותבי קורות העתים, במאמרו הנקרא “עלייתו של הרמח”ל לא”י”, ונדפס בספר “מזכרת” (לזכרו של הראי”ה הרצוג זצ”ל, מעמוד 467 והלאה), וזה ברור לכולי עלמא, שמאז שבא לא”י עד פטירתו, היה בעכו, ונפטר עם בני ביתו במגיפה שהיתה באותו זמן, ולא במקום אחר, ולכן הסיק שם (עמ’ 473) כי מקום מנוחתו בכפר יאסיף, ועל הרוצים לומר שהעבירוהו אחר כך לטבריה, מוטלת חובת הראיה. וכך היתה דעתו הברורה של מהר”ר סלמן מוצפי זצוק”ל כפי שמסר בנו הגרב”צ שליט”א. וראה מאמר רחב על זה בסיני (שנת תשב”י, עמ’ רפא והלאה). ובין חכמי הדור יש בזה פלוגתא, והדברים עתיקים, וכפי שיראה המעיין אפס קצהו במה שציינתי. [ואין להרחיב הרבה בזה, כי אין הנושא הזה מגופי תורה, אכן יש לדבר ממנו לתועלת מי שדבוק באמת בתורתו].

 

ורבינו הגדול ר’ דוב הכהן קוק שליט”א אמר, שעיקר בואו לגור בטבריה, מפני מעשה שהיה, כי הוא היה רגיל לבא בכל שנה לציון הרמח”ל ביומא דהילולא דיליה, ופעם אחת יום ששי היה והכל היה בלחץ ודוחק, ואז גמר בלבבו, שיבא לגור בעיר טבריה ויהיה תמיד סמוך למשכנו של הרמח”ל… וזה מפורסם שהגרד”ק היה לומד בספרי הרמח”ל יומם ולילה, ועד היום רואים איך לוקח עמו בימי העומר ובזמנים שונים את כונות הרמח”ל ומכוין לפי דרכו. וראשית דרכו עוד בימי צעירותו ממש, היה יושב בחבורת הגה”צ ר’ חיים פרידנלדר זצ”ל ללמוד בכתבי רמח”ל. ובכתבים ישנים של הגרד”ק מכנהו “מרן הרמח”ל”. [והראי”ה קוק אמר כי מסילת ישרים הוא ספר הספרים ועל כל שורה אפשר לחבר ספר… וידוע מה אמר הגר”א על רמח”ל… והגר”י סלאנטר היה מחזיק בתוך תיק התפלין של מסילת ישרים…ואכמ”ל]. ונראה שהגר”ד קוק היה מושפע בזה מרבו הגר”ח פרידלנדר שהיה אומר כי לאחר בדיקה מעמיקה הוא הגיע למסקנא שקברו האמיתי של הרמח”ל הוא בטבריה ולא בעכו וכו’. וידוע שמסר נפשו להוצאת כתבי רמח”ל. וכ”כ משמו הרב מרדכי גנוט בלוחותיו (ביומא דהילולא דרמח”ל כ”ו אייר, שנת פטירת רמח”ל, תק”ד).

 

ובאשר למחלוקת על מקום מנוחתו של רמח”ל, כתב רבינו הגדול בספר “אוריאל” (ערך רמח”ל), שיתכן לומר בזה דבר שלישי, כי גופו הטהור של הרמח”ל נמצא בכפר יסיף, ורוחו מרחפת בסמוך לציון רבי עקיבא בן יוסף זיע”א בטבריה. [וכבר עשו רמזים הרבה לקשר בין הרמח”ל לנשמת רבי עקיבא]. ועם כל זה לא נכנס רבינו שליט”א לתוך ציון רמח”ל, מפני כהונתו. וידוע שכעין זה אמרו צדיקים על רבינו יוסף חיים זיע”א מבבל, כי גופו הטהור טמון סמוך לבגדאד כנודע, אך רוחו נמצאת בהר הזיתים, כידוע מחלומו של הגאון הקדוש מהר”ר אברהם עדס זיע”א. וכן שמעתי שהיו אומרים, כי גופו הטהור של ר’ יעקב אביחצירא אכן טמון בקהיר שבמצרים, אך רוחו נמצאת בסמוך לציון בנו ר’ אברהם בטבריה על פני המים. וכמדומה שכך היה אומר סידנא בבא סאלי זיע”א. [וראיתי במכתב כתיבת יד של ר’ יעקב אביחצירא ליושבי טבריה שיתמכו בבנו ר’ אברהם זצ”ל, וכותב שם פיו כפי וידו כידי וכו’]. וידוע שהגאון המקובל רי”מ מורגנשטרן שליט”א, אמר כן על ר’ נחמן מברסלב זיע”א, שרוחו הקדושה נמצאת בכותל המערבי.


קבר הרמח”ל בכפר יאסיף

לסיים בדבר חיזוק, סיפר מרנא הגר”ד קוק שליט”א, שכאשר היו בריתחא דאורייתא עם הגרא”מ שך בפוניבז’ לאחר שיעור כללי וכיו”ב, מיד כשהגיע זמן לימוד המוסר, היה דופק על הסטנדר ואומר, “הרמח”ל מחכה לנו”…

 

 

בברכת חיים ושלום

יקותיאל אוהב ציון

אולי יעניין אותך גם:

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

3.7 3 הצבעות
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות