הגר”ד קוק משיב לשואלים מה מברכים על ממתק “בונבון”….
שאלו את מרן הגר”ד קוק שליט”א מה לברך על הממתק המתוק הנקרא “בונבון”, [אותו זרק מרן שליט”א כמה פעמים בימי ראש השנה תשפ”ה אל הציבור ל”מיתוק הדינים”], שהוא מלא שוקולד ויש בו רובד פנימי של דגן דקיק.
ואמר רבינו שליט”א, שבני אדם לא חפצים בשוקולד בלבד, שהוא קשה לאוכלו כמות שהוא לרוב המתיקות, והחלק של המזונות עשוי לטעם, שעל ידי זה נח לאכול את השוקולד, וא”כ יש לברך על זה “מזונות” כדין כל דבר שיש בו מה’ מיני דגן, שברכתו מזונות גם כשהוא מועט – כשבא לטעם.
וכ”כ הגרש”י שטיצברג שליט”א בס’ “שערי הברכה” (עמ’ תקכב). וכן העלה הרי”י גולדמן שליט”א בס’ “הברכות כסידורם” (עמ’ לב).
והסברא הנ”ל שאמר רבינו שליט”א יש לדון בה להיפוך, דכיון שהדגן לא בא אלא להנעים את אכילת השוקולד א”כ אינו אלא משרת את המאכל ואין לו חשיבות בפנ”ע. ורבינו לא ס”ל לה מילתא, ולדידיה בכגון דא חשיב בפנ”ע.
והרה”ג רא”ר כהן שליט”א בס’ “מעשה הברכה” (פ”ב סי”ט, ובהערות שם, ובעמ’ תא) כתב, שלפעמים יש לברך על “בונבון” שהכל, ופעמים שיש לברך “מזונות”, והכל תלוי לפי כוונת האוכל. [ויש לדון על חלק מדבריו שם].
ובס’ “שערי הברכה” מהדורא אחרונה (עמ’ תקמט) הדר ביה מהנ”ל, וכתב שיש לברך על הממתק הנ”ל ב’ ברכות, על הקמח מזונות ועל השוקולד שהוא מרובה מאד וקיים בפנ”ע יש לברך שהכל, ושטוב לפטור ע”י ב’ ברכות על מאכלים אחרים שברכתן שהכל ומזונות.
בברכה רבה
יקותיאל דטבריה
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום