שו"ת והלכה

האם מותר לאשה לכסות את ראשה בפאה נכרית

שאלה: האם מותר לאשה לכסות את ראשה בפאה נכרית.

 

תשובה בקיצור: הנה זה דבר ידוע שנחלקו גדולי עולם אם אפשר לכסות את הראש בפאה נכרית, והספרדים נהגו בזה איסור. אבל זה ברור שגם המתירים להחשיב את הפאה ככיסוי, אין שום היתר בפאה הנראית כשער טבעי, ומכל שכן אלו העושות כל מיני קישוט ויפוי בפאה, שזה איסור חמור ואשה כזאת נקראת “עוברת על דעת יהודית”.

 

נימוקים ומקורות: הנה כבר ידוע בשער בת רבים מחלוקתם של גדולי עולם בדבר הפאה הנכרית, האם היא בכלל כיסוי ראש, או שיש לאוסרה מכל וכל, וכבר נתפשט המנהג מזמן קדום אצל הספרדים לאסור דבר זה, ובקהילות הספרדים בחו”ל לא נשמע כדבר הזה ולמוזר נחשב, אכן בקהילות אשכנז התירו ענין זה, והחשיבו את הפאה ככיסוי. והנה אם האשה קונה פאה מיוחדת ביופיה שהשער נראה טבעי ומכל שכן כשהיא מסולסלת ועושים בה כל מיני ענינים להבליט הטבעיות והיופי, הרי שעושה משיכת יצר הרע בדבר שנועד להסתיר יצר, ומכיון שכל הענין של פאה נועד להצהרת האשה לומר מכוסה אני, ובמקום הזה היא עושה פעולה הפוכה של התבלטות, אין לך שיבוש גדול מזה, וכבר אמרו חז”ל דבכל בגד אפי’ שמכסה את כל הגוף, אם יש בו צבע רועש, הוא בכלל פריצותא, ומכל שכן בענין זה של השער, ואשה כזאת היא בכלל “עוברת על דת יהודית”. כל זה שמעתי מפי מורינו הגר”ד קוק שליט”א.

 

ואחי הרה”ג המפורסם ר’ יצחק אוהב ציון שליט”א שאל לפני שנים רבות את מרן שר התורה הגר”ח קניבסקי שליט”א אם מותר לאשה מהספרדים ועדות המזרח לחבוש פאה לראשה, ואמר לו הגר”ח, כי מכיון שאצל הספרדים נהגו איסור בדבר, הוי ליה בכלל “אל תטוש תורת אמך”, ורק לבנות אשכנז שנהגו היתר מאז ומעולם יש להתיר, אבל גם לבנות אשכנז כל ההיתר הוא אך ורק אם הפאה באה בתורת כיסוי ומיכרא מילתא, אבל אם הפאה דומה מאד לשער, הדבר אסור לכולי עלמא. וכן היה מורה ובא אביו בעל הקהלות יעקב זיע”א. וידוע שכבר נתמרמר על זה הגאון מהרי”ש אלישיב זיע”א, ורבינו הגדול מהר”ר עבדיה יוסף זיע”א זעק על פריצות הפאה מנהמת לבו כל ימיו, ומה נעשה לאחותינו שבדורינו המיוחד, כל אחד מנפנף בדגל רב גדול מסויים שהוא הולך באורחותיו, אבל בענין הפאה, רבים נעשו סומין, וכאילו לא ידעו ולא יבינו את דעתם של מאורי ישראל אשר כולם כאחד עונים ואומרים כי הפאה הזאת נכרית היא לנו, וגם למתירים אין ההיתר אלא באופן שניכר הדבר שאינו כשער טבעי.

 

ועובדא הוה בנערה אחת שהיתה לה התלבטות מסויימת בעניני שידוך שהוצע לה, וההכרעה היתה קשה עליה מאד, ואביה שלחני על פי בקשתה לשאול מהגר”ד קוק שליט”א מה לעשות, ואיך תדע אם זה טוב בשבילה או לא, ואמר לי מורינו הרב שליט”א, אם מבקש ממנה פאה, תעזוב השידוך, ואם לא רוצה כלל, סימן טוב ומזל טוב הוא בעבורה. וכל בנותיו של מרן הגר”ד קוק שליט”א מכסות את ראשן בכיסוי גמור בלא שום הקלות [הגם שהם מבני אשכנז], וגם הרבנית תליט”א מעודדת את כל הנשים להתרחק מהכיעור הזה. וכבר ידוע איזה דברים חריפים אמר על ענין זה סידנא בבא סאלי זיע”א, שאשה החובשת פאה נכרית לראשה, מכינה לעצמה חומר הסקה לגיהינום. [וזה ברור לכולי עלמא שגם לחושבים שזהו משפט חריף מדאי, הרי בחבישת פאה שיש בה מכשול חריף לרבים, ראוי לאותי מכשור משפט חריף שכזה]. ה’ ישיב את כולנו בתשובה שלמה, ויגדור פרצותינו ברחמים אכי”ר.

 

בברכה

יקותיאל דטבריה

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות