ברית מילה לילד שהוריו חולי קורונה
הנה בעקבות חולי הקורונה המשתולל בכל העולם עולות שאלות רבות הקשורים להלכה ורפואה, ולצערינו הרבה מן הנשאלים בפרט כשאינם בני תורה, מקלם יגיד להם להתיר כל איסור בשם שמירת הנפש וכו’, וכמו שמצוי אצל “רופאים” הרבה שאומרים לכל שואל לאכול בכיפור, ומורים לכל הורים לדחות ברית על כל סיבה אפי’ שאינה מוצדקת. ומעשה בא לפנינו בזוג הורים שהם נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה, ונולד להם בן בשעטו”מ, ואמר להם המוהל כי ע”פ הוראת משרד הבריאות אין לעשות ברית לבנם עד שההורים יחלימו. והאב שאלני בצער גדול כדת מה לעשות על פי תורה [כי בדרך כלל המוהלים אינם יודעים בהוראת הלכה בכללות, ואפי’ בעיניני המילה עצמה לא רבים יחכמו לענות כדת בכל שאלה. ואכמ”ל].
ולא ידעתי מה להשיבו, ופניתי עם השאלה לפני כמה גדולים ובראשם מרן הגר”ד קוק שליט”א, וחילקתי השאלה לתרתי. א, האם באמת יש חשש לילד אחרי מילה כשהוריו חולי קורונה. ב, האם זו סיבה מוצדקת לדחות את הברית. והשיב על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. כי בקושטא כשיש לילד פתח מדמם, בודאי שיכול להיות סיכוי מוגבר יותר להדבק בחולי הנישא אצל סובביו. ב, אכן לא ברור כלל שידבק, וגם אם ידבק מהם, הרי ידוע שבילדים אין סכנה כלל בהדבקות, ואחד ממליון ילדים בעולם אולי נעשה מסוכן מזה, ולכל היותר יש להגדירו מחמת הדבקות בקורונה בגדר “חולה שאין בו סכנה”, ולא מצינו שום היתר לדחות מצוה דאורייתא של “וביום השמיני ימול בשר ערלתו”, בכדי לחסוך חולי שאין בו סכנה. והרי זה ברור שאם היה הילד בן דעת, היה חייב להסכים לברית במצב זה, וא”כ האב עושה את שליחות הילד באיתכסייא. ואכמ”ל. וכן נעשה מעשה בהסכמת גדולים, והברית היתה בזמנה ביום השמיני, ואין שטן ואין פגע רע.
בברכה רבה
יקותיאל אוהב ציון
אולי יעניין אותך גם:
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום