ואשר שאלת בענין אכילת דגים עם חלב, ששמעת כי הגר”ד קוק שליט”א סובר שאין שום ענין להזהר בזה, ומורה להלכה ולמעשה שאפשר לאכול לכתחילה דגים עם חלב, ומאידך גיסא ראית בכמה מספרי הפוסקים שכתבו להמנע מזה, ורצית לדעת פשר דבר. הנה גם אני הקטן הייתי מן הנמנעים מלאכול דגים וחלב יחדיו, אך זה כמה שנים שאיני נזהר מזה כלל, כיון שמפורש במשנה חולין (ר”פ כל הבשר) דאוכלים דגים וחגבים עם חלב, וכן מפורש בגמ’ (חולין קיא ע”ב) דדגים שעלו בקערה נאכלים עם חלב, ומבואר שהדבר היה פשוט בזמן חז”ל לאכול דגים עם חלב, ואמר לי מרן הגר”ד קוק שליט”א שלדעתו לא רק שאין צריך להזהר מזה, אלא שבפשטות יש בעיה לומר שיש להמנע מזה, כיון שזו הוראה נגד דברים המפורשים בחז”ל. ומה שמצאש היעב”ץ במר וקציעה (או”ח סי’ קעג) שכך כתב רבינו בחיי (פ’ משפטים), וידוע גם שיש נוסחא כזאת בב”י (יו”ד סי’ פז), אין זה אמור לשנות דברים המפורשים בחז”ל, וכמה פעמים ימצאו איזה דברים תמוהים או נגד חז”ל בדברי הראשו’, וחזינן לגדולי הפוס’ שלא קבלו הדברים.
והרי זה מוכח ומבואר לכל מעיין שהב”י כיון על אכילת דגים ובשר דמבואר בפסחים (עו ע”ב) שיש בזה סכנה לצרעת. וכן מפורש בדברי הרופא הגדול רבינו הרמב”ם (פ”ט ממאכלות אסורות ה”ה) ובשו”ע (סי’ פז ס”ג) דדגים נאכלים עם חלב. וכן פשוט וברור להגאונים פרי חדש והחיד”א במחב”ר (סי’ פז אות ד) וכדעת ט”ז והש”ך שם, והמג”א (או”ח ר”ס קעג). ועוד רבים. וע’ זבחי צדק החדשות (ח”ג סי’ קמג). ואמנם יש שכתבו לאסור או להחמיר בזה, דעת הגרד”ק ברורה שאין בזה שום חשש כלל. [ושים לב שהגרע”י כתב בזה בכמה מקומות ומעולם לא כתב לשון איסור בזה רק נקט בלשון של זהורית שראוי או שיש להמנע וכו’, וכבר העיר בזה בשו”ת שמש ומגן ח”ד (חיו”ד סי’ יב). וראה מה שהרחבתי בזה בס”ד בשו”ת יעלת חן ח”א (חיו”ד סי’ ד) מפי ספרים וסופרים].
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום