מוסר הנהגה והשקפה

איך עונים לשאלה הלכתית של מתחזקים?

איך עונים לשאלה הלכתית של מתחזקים?

הגיעה לרבינו דב הכהן קוק שליט”א שאלה מיישוב אדם בזוג [כנראה מתחזקים בתורה] שהאשה לקראת לידה ומבקשת את בעלה לאחוז בידה בשעת הלידה, האם יש איזה צד היתר בדבר. וענה רבינו שהרי בבעלה רופא וצריך ליגוע בה לרפואה יש מחלוקת, וסברת המתיר היא כיון שאינה נגיעה של חיבה, והכא ודאי לכו”ע יש לאסור שהרי בקשתה היא לקבל חיזוק מבעלה והיינו חיבה, ולכן אין שום צד להתיר הדבר, אלא שאמר רבינו שיאמר לאשתו כן, ויכוין באומרו כן, הלואי וכן, כי במציאות לא שייך, ובעת הלידה כבר לא תזדקק לזה כי תהיה טרודה בלידה … [וידעתי כי יש שיאמרו כי לא זו הדרך, ושצריך לחתוך בסכינא חריפתא ולומר אסור וכו’, אך אני את דעת רבינו הגדול באתי להניח על השלחן].

 

ולמדנו כאן חכמה בפסיקת ההלכה, שאם יאמר לאשה מעכשיו שהדבר אסור, הרי שיהיה לה סבל כמה ימים עד הלידה, וזה ודאי יותר סבל ממניעת הדבר שרוצה בפועל בעת הלידה, ועל כן יש לנהוג לפעמים בערמה בכדי שהשואל יקבל בניחותא את הפסק וגם יקבלו בפועל, ולא יהיה בכלל מים גנובים ימתקו … [וכמובן שאין כאן אלא הארה, ולא דרך לכללות ההנהגה בפסק, וכתבתי זאת כדי להתעורר ולעורר, כמה יש לחשוב לפני שעונים כל תשובה, לא לראות רק את השאלה ולענות מה שכתוב בשו”ע, כי השואל אינו דומם כספר, שמספיקה לו תשובת הספר, ויש לראות גם את נפש השואל ואת העיתוי וכו’, ובהסתכלות כוללת כזאת תהיה התשובה מלאה ומקובלת. ואכמ”ל].

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות