מוסר הנהגה והשקפה

איך מסבירים לילד את האיסור לרצוח

איך מסבירים לילד את האיסור לרצוח

 

שאלה: לפעמים אנחנו יושבים עם הילד להסביר לו את חומרת מעשיו כי הוא משקר ומכה את חבריו, והעיר לנו חכם אחד, שהצורה שאנו מדברים עם הילד לא נכונה, כיון שצריך להזכיר את חומר המעשה מצד התורה, ואנחנו מדברים עמו על ההשלכות החמורות של המעשה מצד המציאות, בקשתינו שטוחה לדעת מהי הדרך הישרה, ואולי אלו ואלו דברי אלקים חיים.

 

תשובה: אמר רבינו הגדול ר’ דוב הכהן קוק שליט”א, כי אסון גדול הוא, לומר לילד שהסיבה שאסור לרצוח היא מכיון שזהו דבר לא מוסרי ויש בו אכזריות וכו’, כיון שאם אלו סיבות המניעה, יבא יום וימצא את כל הסיבות להסביר כמה זה מוסרי כן לרצוח את השונא שלו, ויאמר גם שהאכזריות היא להשאיר בעולם את היריב שלו בחיים, ולצערינו אנו רואים דברים אלו בפועל, וידוע כמה וכמה עושות הנגיעות לאדם, והצורה האמיתית לחנך ילד היא, שיש לנו תורה נצחית שנמסרה למשה רבינו מפי בורא עולם, ושם נאמר “לא תרצח”, וזאת התורה לא תהא מוחלפת לעולם.

 

ויסוד זה נמצא בדברי רש”י בסנהדרין (ריש פרק חלק) לענין מה שאמרו במשנה שם שהאומר אין תחיית המתים מן התורה אין לו חלק לעולם הבא, ופרש”י שאפילו אם האדם אומר שהוא מאמין מצד ההבנה שלו שתהיה תחיית המתים, רק שאינה כתובה בתורה, הוא גם בכלל אלו שאין להם חלק לעוה”ב, כי “מה לנו ולאמונתו“…

 

וכוונת רש”י מבוארת היטב, שאמונה הבאה לאדם מחמת ההבנה שלו, זו אמונה בעצמו, וכשיבא יום ויהיה לו איזה פירכא על דבריו, או שמישהו יקשה לו איזה קושיא על דבריו ולא יהיה לו מה לענות, מיד יחזור בו וישנה את אמונתו, אבל כשאמונה היא מפני שכך כתוב בתורה, אין שייך בזה שום החלפה וחזרה, כי זאת התורה, נצחית וישרה, ואין בה שינוי ותמורה.

 

וכך היה אומר הרבי מקאצק זיע”א על מה שנאמר בברייתא דבר קפרא “ולמה אין מערבין בה דבש, מפני שהתורה אמרה, כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אשה לה'”, אל תנסה לחפש סיבות מהשכל שלך, לא עושים כי התורה אמרה, ותו לא מידי.

 

וידוע מה שאמר הגאון רבן של ישראל הרא”ם שך זיע”א שגדולי הדור אומרים את ההוראה בהנהגת העם ללא נימוקים וטעמים, ולא בגלל חוסר זמן או דבר אחר, אלא מפני שיש בעולם אנשים חכמולוגים, שאומרים כיון שהנימוק הוא כך וכך, אם כן במקרה שלי לא שייך הנימוק, או שמלכתחילה יש להם קושיא על הנימוק ולא ישמעו לרבנים, ואומרים לעצמם, אם היינו באים לרב היה חוזר בו, על כן צורת ההוראה היא הנקודה הברורה של ההנהגה למעשה בלא טעמים.

 

וצורת החינוך הכללית היא כבר מילדות ללמד את הילד שיש בורא לעולם, ושהתורה נצחית ונמסרה לעם ישראל במעמד הר סיני, וגם כי יזקין לא יסור ממנה, ואפשר אחרי שמדברים אתו על הבעיה בדבר מסויים כגון לשקר או להכות יהודי וכו’, להוסיף נופך מסיפורים המתארים בחומרא מה קרה עם מי שלא שמע לתורה הקדושה, וכל זה יהיה נטפל לעיקר הגדול שהוא ברור ונצחי, שלא שייך לעשות שום מעשה בלי גיבוי מהתורה הקדושה.

 

בברכת נחת יהודית

יקותיאל דטבריה

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

 

 

סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום

5 1 הצבעה
דירוג פוסט
Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר הכי הצבעות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות