ברכת מלכים בזמנינו
שאלה. הרואה את נשיא ארה”ב “טראמפ” האם יברך עליו את ברכת “שנתן מכבודו לבשר ודם”.
א. ידוע מה שכתב הרי”ף האחרון – מהר”ר יאשיהו פינטו זיע”א בשו”ת “נבחר מכסף” (סי’ ג), שאם המלך מהלך בחוצות קריה כאחד האדם ואינו הדור בלבושו, לא יברכו עליו ברכת מלכים, דעיקר כבודו הוא במלבושים, וכמ”ש בשבת (קיג ע”א) דר’ יוחנן קרי למאניה “מכבדותי”. עכ”ד. והביאו דבריו כמה וכמה מגדולי האחרונים לדינא. [ואכמ”ל בציונים].
ב. ויל”ע בד’ הרי”ף הנ”ל, דאטו חכם מישראל שיודע את כל התורה כדבעי ונראה בחיצוניותו כ”איכר”, לא יברכו עליו ברכת “שחלק מחכמתו ליראיו” מפני שאינו מעוטר באצטלא דרבנן. וה”נ שמא יש לומר דכל היכא שהמברך יודע בזה שהוא מלך, ממילא כבר יש “חלות” לברכה, דמה לי שאינו נראה בחיצוניות כך, סו”ס מלך הוא, והברכה אינה על מראהו, אלא על כחו וגבורתו. [ודוחק לחלק בין בגדי כבוד של מלך שהם חלק מטכסיסי המלוכה, לבגדי ת”ח שהם באים רק לכבד את התורה ואין בהם טכסיס תורה, והברכה היא על החכמה בלבד].
ג. וכן נראה עיקר לדינא דכל שיש בידו להוציא את חילותיו למלחמה כרצונו ולחנון את היוצא להורג, וכגון הנשיא טראמפ שאע”פ שהוא נשיא “דמוקרטי”, יש בידו להוציא “צו נשיאותי” ולעקוף את ה”פרלמנט המדיני” כנודע, א”כ יש לברך עליו ברכה זו, וכפי שמתבאר בתשו’ הרדב”ז ח”א (סי’ רצו) שעיקר המדד לברכה זו הוא שיכול להרוג וכו’, והו”ד כמעט בכל גדולי האחרו’ בסי’ רכד לדינא. ואע”פ שנשיא ארה”ב לא יכול להרוג כרצונו, מ”מ אין בזה עיכוב, וכמ”ש בשו”ת שבט הלוי ח”א (סי’ לה) שגם הרדב”ז מסכים שאם זה המלך והוא הכח הכי גדול במדינה, יש לברך עליו. ע”ש. וכן הכריע לדינא מרן הגר”ד קוק שליט”א דכל שידוע בו שהוא המלך, יש לברך עליו, ולא איכפת לן מה הוא לובש.
ד. וכבר ידוע מה שדנו האחרונים בספינה העוברת וידוע בבירור שהמלך נמצא בתוכה, שיש אומרים דגם בכגון דא יש לברך ברכת מלכים, וכמבואר בברכ”י (סי’ רכד סק”ג) בשם מהר”א יצחקי בתשו’ כתיבת יד, דכשם שהסומא מברך על המלך כדמוכח בברכות (נח ע”א) בעובדא דרב ששת, [וכמ”ש מהרש”א (בח”א ברכות שם) והמג”א (שם סק”ו), והיעב”ץ בס’ מו”ק שם, ועוד], ה”ה מי שיודע שהמלך בספינה אע”פ שאינו רואהו. וכ”כ כמה אחרו’ לדינא. ועמש”כ בס’ “פדה את אברהם” פאלאג’י (מע’ מ אות יד).
ה. ואמנם החת”ס בהגהותיו לשו”ע שם כ’ בשם בנו לחלק בין סומא שאילו היה פוקח עיניו היה רואה, למצב שהמלך נמצא בספינה, דדמי לעובר ליד בית המלך דלא שמענו שמברך, ופוק חזי מאי עמא דבר. וכן העיר בכיו”ב ממש הגר”ש קלוגר ב”חכמה שלמה” (סי’ רכט). וכן העיר הגאון מהר”א ששון בהגהתו לשו”ת נבחר מכסף שם, דשאני סומא דישנו בראיה אצל אחרים. ועכ”פ כל הפלוגתא הנ”ל היא באופן שאין רואה את המלך כלל מחמת שמסוגר בספינה, אבל אם רואה את המלך, נראה דהכל מודים שיברך גם אם אינו לבוש מחלצות. וי”ל.
ו. גם יש לדון דבשלמא בזמנם שהיה נהוג בגינוני המלכות שהמלך לבוש בבגדים מיוחדים הראויים רק לנשיאים ורוזנים, שבכגון דא אם יקום ויתהלך בלבוש אזרחי ובפרט אם הוא כאחד הרקים, דחסורי מחסרא בנימוס המלכות, ושפיר יש מקום לומר דלא יברכו עליו, אבל האידנא שהנשיאים לבושים בחליפה וכו’ כדרך המכובדים, וברוב המקומות כבר לא נהיגי בטכסיסי המלבושים [מלבד אנגליה וכו’], א”כ י”ל בזה “הלך בנימוסא” ושפיר יש לברך עליו בהופעתו כמות שהוא, כי זהו צורתו וכבודו ואין כאן גדר חסרון כלל.
ז. תו יש לדון אם התנאי של “בגדי מלכות” הוא “סיבה” או “סימן”, ולא מסתברא שיש דין דוקא בבגדי מלכות, וכל שיש היכר אחר על כבוד המלכות, וכגון מה שנהוג היום שפורסים לפניו שטיחים אדומים, ושמגיע ברכבי פאר שאינם מוכרים, ובפרט לאור כל הרעש הנורא שעושים סביב ביקורו, נראה פשוט דסגי בהכי כדי לברך. וכן צידד מהר”א ששון בהגהתו על תשו’ מהר”א ששון הנ”ל. וכן העלה לדינא הגר”ש דבליצקי והביא דבריו ידידינו הגרמ”ז ערבה שליט”א בס’ “מאיר עוז” (סי’ רכד ס”ח). וכן דעת הגאון הנאמ”ן זצ”ל כמ”ש בשמו בס’ “הלכה ברורה” (סי’ רכד ס”ח).
ח. וגאון עזינו מהרע”י זיע”א בשו”ת יביע אומר ח”ח (חאו”ח סי’ כב אות כה) הביא מש”כ הגר”י אבולעפייה בשו”ת פני יצחק (מע’ הברכות אות קעט) בענין הרואה את המלך בלבוש אזרחי, שיברך בלי שם ומלכות. וכ’ שכן העלה לצדד בספרו יחוה דעת ח”ב (סי’ כח), והמסקנא דספק ברכות להקל. [ושם הביא דברי הנבחר מכסף הנ”ל והאחרונים שהעתיקו דבריו לדינא]. וסיים, שכן עשה מעשה בביקורו של נשיא ארה”ב “ניקסון” בא”י, שבירך עליו בלי שו”מ, כיון שהיה לבוש בלבוש אזרחי, ואיה מקום כבודו להעריצו. עכת”ד. וכן השיב כעת הראש”ל הגר”י יוסף שליט”א [בעל “ילקוט יוסף”] שלא לברך על טראמפ בשו”מ.
ט. אכן יש להעיר בהוראה זו, דאחד הרואה בתשובת הרי”ף שם, דאיירי באופן שהמלך מתהלך בחוץ כאחד הרקים, ועושה כן בכונה תחילה להסוות עצמו, שבזה אין לברך כיון דאיה מקום כבודו להעריצו. ומעתה כל שהוא מכובד ברכב וסוס וקול מצהלות מפגני הכבוד שעורכים לכבודו, והוא לבוש מחלצות כדרך המכובדים, נראה פשוט שגם הרי”ף יודה שיש לברך עליו. וכן עולה ומתבאר גם בד’ הגאון פני יצחק הנ”ל. [וכבר הרגיש בהערה זו הראש”ל הגר”ד יוסף שליט”א בס’ “הלכה ברורה” שם].
מסקנא דדינא: הרואה את נשיא ארה”ב כשהוא מלווה בפמליית הכבוד שלו, והדור בלבושו כנהוג לפי הזמן, מברך “שחלק מכבודו לבשר ודם”. וכן העלו לדינא הגר”ש דבליצקי והגאון הנאמ”ן, וכן מבואר בשו”ת בצל החכמה ח”ב (סי’ יט), ובשו”ת קנין תורה ח”א (סו”ס לב), ובשו”ת שבט הלוי ח”א (סי’ לה), ובשו”ת תשובות והנהגות ח”ב (סי’ קלט).
ומרן הגר”ד קוק שליט”א ס”ל שאפשר לברך גם כשהוא לבוש כאיש פשוט ואינו בא בפמליית כבוד, כי עיקר הברכה היא על הכח שיש לו, ואין החיצוניות עיקר.
בברכה רבה
יקותיאל דטבריה
סקירה קצרה לתולדותיו של גאון עזינו הרב דב קוק הכהן שליט”א מימי ילדותו עד היום