דברי הגר”ד קוק שליט”א על נסיעה לדובאי…
לאחרונה מדברים בארץ ישראל בהתרגשות גדולה, על הסכמי השלום והאחדות עם איחוד האמירויות, למי שלא יודע, מדובר במקומות שהחרימו את ישראל מזה שנים רבות, ועתה כולם נלהבים מהסכמי השלום, כאילו מדובר בתשועת ישראל, ויתכן שיש בזה איזה התנוצצות של סימני הגאולה, כעין המבואר בפסוק “וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ”, אבל ההתלהבות המוגזמת מעצם ההסכם והאפשרות להגיע לשם, בודאי אינה קשורה לניצוצי גאולה ואמונה, ובפרט שהרבה מהענין הזה נקשר ב”כחי ועוצם ידי”, של אנשי פוליטיקה המתהדרים בהישג המיוחד והמרגש… שהביאו לאומה הישראלית, כאילו בשרו לנו על בשורת שמירת השבת בארץ ישראל.
מהי דעת הרב דוב קוק שליט”א על נסיעה לעיר היפה “אבו דבי” עיר הבירה של “איחוד האמירויות”
הרצון של יהודים מארץ ישראל ליסוע לשם מרוב סקרנות, או סתם בקשה ליהנות ממקומות מעניינים חדשים, הוא רצון שאינו רצוי על פי תורה, ונקדים ענין ראשון בנושא הכללי של יציאה לחו”ל לנפוש ולראות את הטבע, שבאמת יש מה לראות ולהתפעל, אכן אין צרוך לנדוד רחוק בשביל להתפעל, כי הכל נמצא כאן… ולא רק שיש כאן לא פחות ממה שיש שם, אלא שכאן הנוף והטבע הוא מחזק הרבה יותר, כפי שרגיל רבינו דב הכהן קוק לומר בשם מרן הראי”ה קוק זיע”א, כי בחו”ל האדם מסתכל על הנוף, אבל בא”י הנוף מסתכל על האדם… הנוף של א”י מלא חיות וקדושה, כמאמר הפסוק “עיני ה’ אלהיך בה”…
והרי ידועה שנסיעה לחו”ל אסורה, כי בלא סיבה נכונה על פי ההלכה, אין היתר לצאת לחו”ל, ופעם אמר לי הגר”ד קוק שליט”א, גם אם יתנו לי מליונים, אינני עוזב את א”י… ובזמנו כשבאו והפצירו ברב שליט”א להגיע לאילת, ששם מחכים לו מאות אנשים לשמוע דברי חיזוק והתעוררות, התלבט הרב מאד, כי לא ברור שהיא חלק מארץ ישראל, ולבסוף הלך מפני השיקול של זיכוי הרבים, ובחזרתו במסוק, נהרה היתה על פניו זמן קצר אחר התחלת הנסיעה, שהגיע בודאות לארץ הקדושה, וזו הסיבה שנמנע בכללות מכל נסיעה לקברי צדיקים… [באשר לענין הנסיעה לאומן, רגיל על לשונו של הרב שליט”א בזה הלשון, מי שמגיע לציונו של ר’ נחמן ובוכה שם, אינני יכול למונעו מליסוע, כי אם אדם בוכה ומתרגש, זו התעוררות של נשמה, והיא שוה כל הון שבעולם, ומוכח הדבר שאינו נוסע בשביל להיות כמו כולם, או להיות באיזה טריינד מעניין… ולכן כל נסיעה יש לדון בה לגופו של ענין].
אבל בנסיעה לדובאי, יש רעה בתוך רעה, כי שמה לא הולכים לראות נופים, אשר מהם ניכרת גדלות הבורא, כמו שכתוב “מה רבו מעשיך ה’ כולם בחכמה עשית”, אלא הכל הוא העצמת הכח האנושי ושכחת בורא עולם, לומר לכל המדינות בעולם, מגדלינו הכי גבוהים, ומלונותינו הכי מפוארים, ואתרינו הכי חוויתיים, שלג וסקי וכל מיני פעלולים נמצאים בשטחים עצומים בתוך אחת המדינות החמות ביותר… גשמיות אין סוף, וגאוה שפילה אין סוף, אין פינה שלא מנצנץ שם האמירה של “כחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה”, וההליכה למקום כזה והתפעלות ממנו, לא רק שאינה מחזקת את האדם באמונה, אלא מחלישה את האמונה בבורא עולם, ומחזקת את הבטחון בבשר ודם, כאותם האומרים “אלהינו למעשה ידינו”, שזה בחינת פרעה הכופר שאמר “מי ה’ אשר אשמע בקולו”… “לי יאורי ואני עשיתיני”….
הגר”ד קוק שליט”א מתבונן בפלאי הטבע
פעם כשהיינו בנסיעה עם מורינו הרב שליט”א, ונכנסנו לשטח מדברי אשר רואים בו רק צמחייה טבעית ושמים, והכל שומם לגמרי, אין מכוניות ואין בנינים ולא שום אלמנט הקשור למעשה ידי אדם, אז אמר לנו הרב שליט”א, מי שאינו צדיק לא יכול לשרוד כאן יותר מכמה דקות… כי כאן רואים רק את ה’, לא כן בתוך העיר שיש המון דברים המזכירים את מעשה ידי האדם, שמזה יש כח לרשע שמדחיק את ה’, לדחוק גם את האמת, כביכול אין ה’ בעולם, ובזה מתיר לעצמו בשקר את רצונות היצר… ומכאן לדובאי, ההתלהבות ממקומות כאלו, שלצערינו מגיעה גם למחוזות בני תורה, כאשר בעיתונים “חרדים” מסקרים את המקום הזה בהתרגשות והתפעלות, כאילו מדובר בראיית פני בית קדשינו ותפארתינו, וזו טעות חמורה, שעליה נאמר “אל תפנו אל האלילים” ודרשו רבותינו (שבת קנג ע”א) “אל תפנו אל מדעתכם”
אולי יעניין אותך גם:
- הרב קוק מגלה את סודו של “בבא סאלי”
- סוד הקשר של י”ט כסלו לבעל התניא
- סיפור מיוחד על הגר”ד קוק שליט”א עם הגרב”צ אבא שאול זיע”א
👍